آفتاب

زلمای خلیل‌زاد: اوباما می‌داند سوریه در حال حاضر برای تحقق راه‌حل آماده نیست

زلمای خلیل‌زاد: اوباما می‌داند سوریه در حال حاضر برای تحقق راه‌حل آماده نیست

سفیر پیشین آمریکا در افغانستان و هم‌چنین در عراق در سخنانی با بیان اینکه باراک اوباما می‌داند شرایط سوریه در حال حاضر برای حصول راه‌حل آماده نیست، گفت: خطر گروه‌های مسلح در لیبی، مصر و اروپا را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زلمای خلیل‌زاد در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه کردها احساس می‌کنند جهان به آنها به ویژه درخصوص مساله کوبانی کمک نکرد، گفت: من معتقدم که کردها زمانی که دیدند آمریکا برای حمایت از اربیل در زمان مناسبی مداخله کرد و همچنین برخی از کشورهای همسایه به آنها کمک کردند، آسوده‌ خاطر شدند.

وی افزود: اربیل در آماج تهدیدها قرار داشت، داعش سلاح‌هایی در اختیار دارد که پیشرفته‌تر از سلاح‌های پیشمرگ‌هاست و این بحران‌ها احتمالا چشم‌ها را نسبت به مشکلات دیگر باز می‌کند چراکه داعش، بغداد و کردستان را تهدید و راهی را برای تغییر دولت باز کرد و این دو طرف نیز درخصوص احتمال دستیابی به تفاهم و توافق و درک متقابل بررسی‌هایی به عمل خواهند آورد.

وی در پاسخ به اینکه آیا کردها پس از خودکفایی نفتی خواهان استقلال می‌شوند یا خیر، گفت: همه ما می‌دانیم که کردها معتقدند که حق تعیین سرنوشت باید داشته باشند و آنها گفته‌اند که می‌خواهند در چارچوب یک نظام کنفدرالی بخشی از عراق باقی بمانند اما دیرزمانی است که کردستان بر اموال بغداد تکیه کرده است و دشوار است که بغداد این مساله را بپذیرد.

زلمای خلیل‌زاد درخصوص اظهارات برخی از کردها مبنی بر اینکه آنها در آغاز از ترکیه درخواست کمک کردند و زمانی که این کشور نپذیرفت آنها به نزد ایران و آمریکا آمدند، عنوان داشت: من این مساله را نمی‌دانم اما آنها قدردان نقش آمریکا هستند و همچنین به کمک‌های ایران اذعان کردند اما گفته‌اند که کشورهای دیگری نیز به آنها کمک کرده‌اند و بغداد به آنها کمک کرده است.

سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان درخصوص اظهارات برخی مبنی بر اینکه آمریکا در پشت پیشنهاد تشکیل گارد ملی در عراق قرار داشته است چراکه گارد ملی با داعش در زمینه جذب نیرو رقابت خواهد کرد، تصریح کرد: شاید. من معتقدم که پیشنهاد تشکیل گارد ملی برای به شکست کشاندن داعش در مناطق سنی‌نشین مطرح شده است. ما به چند مساله نیاز داریم، نخست دولتی که سنی‌ها در آن مشارکت و به آن اطمینان داشته باشند، دوم ما به نیروهای سنی برای مقابله با داعش نیاز داریم در نتیجه آخرین راه‌حل برای مشکل داعش این است که اهل تسنن احساس کنند دولت قانونی وجود دارد که در آن شرکت می‌کنند. در این هنگام اهل سنت می‌توانند این مشکل را به نحو بهتری حل کنند.

زلمای خلیل‌زاد در پاسخ به این سوال که اگر دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نتواند به توصیه‌هایی که به آن شده عمل کند باید اهل تسنن نظام خود را ایجاد کنند، گفت: امیدوارم که این دولت به وعده‌هایش عمل کند چراکه اگر نتواند این کار را کند این مشکل ادامه خواهد داشت و مردم به دنبال اقدامات جایگزین می‌گردند. برخی می‌گویند که این آخرین فرصت برای عراق است. من تا به این حد بدبین نیستم اما باید هر طرفی تمام تلاش خود را برای کمک به عراق انجام دهد.

وی در پاسخ به اینکه آمریکا خواهان حمایت قوی از سوی ترکیه است و ترکیه چه نقش سازنده‌ای می‌تواند ایفا کند، گفت: ترکیه بازیگری مهم در منطقه است و این مساله به دلیل رقابت‌های منطقه‌ای است و اگر ترکیه کمک نکند منطقه شاهد ثبات نخواهد بود. اگر ترکیه در مساله سوریه به ایفای نقش اساسی نپردازد، حل و فصل سیاسی در سوریه بعید است حتی مقابله با داعش نیز بدون حضور ترکیه موفقیت‌آمیز نخواهد بود. همچنین باید گفت که نیازی برای سازش در سوریه وجود دارد که بازیگران منطقه‌ای همچون ایران، ترکیه و عربستان و همچنین ابرقدرت‌ها روسیه و آمریکا در آن مشارکت داشته باشند.

وی درخصوص ادعاهای عربستان علیه ایران در مورد مساله سوریه گفت: اگر ما خواهان ایجاد راه‌حل هستیم، آیا می‌توانیم بدون حضور ایران در پای میز مذاکرات به راه‌حل دست یابیم؟ آیا این اقدام بدون حضور عربستان یا ترکیه یا روسیه ممکن است؟

زلمای خلیل‌زاد در پاسخ به اظهارات برخی مبنی بر اینکه "رسیدن به توافق با ایران به شدت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را مشغول کرده است و گویی بدون این مساله پایان جهان فراخواهد رسید"، گفت: بله، دستیابی به توافق با ایران مهم است اما دیگر مسائل مهمی نیز چون مساله سوریه وجود دارد. شاید باراک اوباما گمان می‌کند که سوریه برای توافق آماده نیست چراکه مخالفان به شدت ضعیف هستند و باید قوی‌تر شوند و چه بسا روابط آمریکا و روسیه نیز در این خصوص پیچیده باشد و دستیابی به توافقی در مورد سوریه ممکن نباشد.

وی درخصوص مسائلی که پس از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق به وجود آمد و اینکه افغانستان در سال آتی چگونه خواهد بود، گفت: در وهله نخست من معتقدم که آمریکا با عقب‌نشینی از عراق مرتکب اشتباهی شد چراکه خلایی را ایجاد کرد که به رخدادهای بسیاری از جمله دو دستگی شدید در عراق و رقابتی بیشتر در منطقه برای پر کردن این خلأ و همچنین به قدرت رسیدن داعش انجامید. به همین دلیل باید این درس را گرفت که نباید خلایی را باقی گذاشت. درخصوص افغانستان باید گفت که توافقی تا پایان سال 2016 وجود دارد یعنی برای دو سال دیگر نیز نیروهای آمریکایی حضور خواهند داشت. من پیش‌بینی می‌کنم که مقامات جدید افغانستان به ریاست اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور به دولت آمریکا پیشنهاد خواهند داد تا حضور نیروهای آمریکایی برای چند سال دیگر تمدید شود تا افغانستان بر روی پای خود بیاستد یا اینکه سازشی صورت بگیرد و از وقوع خلا اجتناب شود. یک علت دیگر نیز وجود دارد که افغانستان را برای ادامه رابطه خود با آمریکا وادار می‌سازد چراکه افغانستان بر خلاف عراق که کشوری ثروتمند است اما افغانستان نمی‌تواند ارتش خود را مسلح ساخته به همین دلیل به آمریکا و دیگر کشورها برای کمک نیاز دارد.

وی در پایان درخصوص برخی گروه‌ها در لیبی که حمایت خود را از داعش اعلام کرده‌اند، گفت: داعش در حال حاضر تهدیدی علیه مصر و اروپا به شمار می‌آید و در لیبی نیز یک خلا قطعی و خطرناک قدرت وجود دارد.

انتهای پیام

کد N627443

وبگردی