آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

نگرانی یک تحلیلگر بلژیکی از بازگشت تروریست‌های داعش به اروپا

نگرانی یک تحلیلگر بلژیکی از بازگشت تروریست‌های داعش به اروپا

یک کارشناس بلژیکی مسائل بین‌الملل گفت: حتی با پایان یافتن بحران داعش در عراق و بازگشتن افرادی که از کشورهای اروپایی به این گروه تروریستی پیوسته‌اند، مشکلات عدیده‌ای مثل احتمال اعمال خشونت‌آمیز و حتی حملات تروریستی برای این کشورها وجود خواهد داشت.

جاست هیلترمن، رییس اندیشکده مطالعاتی اینترنشنال کرایسیس گروپ در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حاشیه کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در پاسخ به این سوال که به نظر شما دلیل پیوستن شهروندان اروپایی از کشورهایی مثل آلمان‌، انگلیس و فرانسه به داعش چیست؟ اظهار کرد: البته افرادی که به داعش می‌پیوندند از سرتاسر جهان مثل اندونزی، الجزایر، انگلیس، هلند و کانادا هستند که این یک بحران جهانی محسوب می‌شود و هر چه سریع‌تر باید این بحران رفع شود.

او ادامه داد: البته این افراد که اکثر آن‌ها جوان هستند اغلب به دلیل مشکلاتی که در خانواده و یا با دولت‌های‌شان دارند برای پیوستن به داعش تشویق می‌شوند. بر این اساس به نظر می‌رسد راه‌حل مقابله با داعش و افرادی که که به آن می‌پیوندند استفاده از راه‌حل نظامی در عراق و سوریه نیست بلکه حل این مشکل نیاز به یک راه‌حل سیاسی با حضور همه کشورهای جهانی دارد.

هیلترمن هم‌چنین در مورد تهدید داعش نسبت به کشورهای اروپایی، گفت: زمانی که حضور شوروی در افغانستان پایان یافت، افراد تندرویی که برای مبارزه با روسیه به آن جا رفته بودند با بازگشتن به کشورهای خود مثل عربستان،‌ یمن، تونس و ... مشکلات عدیده‌ای را برای این کشورها به وجود آوردند. ابعاد شرایطی که هم‌اکنون با آن روبه رو هستیم بسیار وسیع‌تر از آن زمان است؛ زیرا علاوه بر پیوستن افرادی از کشورهای مسلمان خاورمیانه به داعش، افراد زیادی نیز از اروپا و کشورهایی نظیر فرانسه،‌ بلژیک، آلمان، انگلیس و نروژ به این گروه تروریستی پیوسته‌اند، بر این اساس حتی با پایان یافتن بحران داعش در عراق، و بازگشتن این افراد به کشورها و خانه‌های خود کشورهای اروپایی را با مشکلات بزرگی مثل احتمال بروز اعمال خشونت‌آمیز و یا حتی حملات تروریستی از سوی این افراد رو به رو خواهد کرد.

رییس اندیشکده مطالعاتی اینترنشنال کرایسیس گروپ با اشاره به مشکلات شخصیتی و اجتماعی افرادی که به عضویت داعش درمی‌آیند، تاکید کرد: داعش برای جذب این افراد به آنان امید می‌دهد. اگرچه ممکن است این امر بسیار عجیب به نظر برسد اما داعش به نحوی با در اختیار گرفتن مناطق وسیعی از عراق و ایجاد یک دولت از این افراد حمایت می‌کند، برخی از مردم مناطق تحت نفوذ داعش نیز یا به دلیل ترسی که از داعش دارند و یا به دلیل خشونتی که نسبت به دولت عراق و یا سوریه دارند به این گروه پیوسته‌اند.

وی ادامه داد: البته جوانانی که از نقاط دیگر جهان به این گروه تروریستی می‌پیوندند به دلیل سن و سال کم و یا به دلیل رنج بردن از افسردگی به راحتی تحت تاثیر داعش قرار می‌گیرند.

یک کارشناس بلژیکی مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که به داعش می پیوندند دغدغه های مالی دارند؟ من این‌طور فکر نمی‌کنم، البته وقتی به داعش می‌پیوندند حقوق و مزایای نسبتاً‌ قابل توجهی به آن‌ها داده می‌شود، پس اگر در خانه مشکلات مالی داشته باشند، حداقل با حضور در داعش مشکلات مالی آن‌ها از بین می‌رود.

انتهای پیام

کد N627387

وبگردی