آفتاب

ترور مخالف سرشناس دولت ازبکستان در ترکیه

ترور مخالف سرشناس دولت ازبکستان در ترکیه

یکی از مخالفان دولت ازبکستان که 12 سال در ترکیه زندگی می‌کرد، در استانبول ترور شد و فردی با ملیت روسیه به عنوان مظنون بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ینی شفق ترکیه گزارش داد، پس از ترور عبدالله بوخاری 38 ساله، یک چچنی به عنوان مظنون اصلی ترور بازداشت شده است.

تیم‌های ضدترور استانبول پس از بازبینی تصاویر دوربین‌های امنیتی و گرفتن شهادت شاهدان، فردی را که ز.م معرفی شده، بازداشت کردند.

عبدالله 38 ساله به عنوان یک رهبر مذهبی فعالیت می‌کرد و رئیس انجمن خدمات آموزشی و همبستگی امان در منطقه زیتین یورنو در شهر استانبول بود. این مخالف دولت ازبکستان در مقابل دفتر این انجمن هدف شلیک گلوله قرار گرفت و زخمی شد.

گفته می‌شود که وی از سوی آژانس‌های اطلاعاتی روسیه و ازبکستان تهدید به مرگ می‌شد و هر زمان که بیرون می‌رفت جلیقه استیلی ضد گلوله به تن می‌کرد اما زمانی که هدف تیراندازی قرار گرفت، جلیقه به تن نداشت.

یکی از شاهدان در گفت‌وگو با ینی شفق گفت: عبدالله حدود سه ماه بود که از سوی آژانس‌های اطلاعاتی ازبک تهدید به مرگ می‌شد و زیر نظر بودند. یک فرد مسلح از فاصله نزدیک به وی شلیک کرد و وی بعدا در بیمارستان درگذشت. پلیس ترکیه نیز از این تهدیدها مطلع بود.

متهم بازداشت شده ملیت روسیه دارد و پس از بازجویی اولیه به دفتر دادستانی فرستاده شده است. وی در اظهاراتش ارتکاب هرگونه جرمی را تکذیب کرده و گفته است که در زمان ترور عبدالله وی در خانه‌اش بوده است.

انتهای پیام

کد N627229

وبگردی