آفتاب
رئیس سازمان اوقاف:

وقف از مهمترین عوامل تمدن‌ساز است

وقف از مهمترین عوامل تمدن‌ساز است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از آثار وقف، تمدن‌سازی و ایجاد فرهنگ اسلامی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از آثار وقف، تمدن‌سازی و ایجاد فرهنگ اسلامی است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته وقف،با تشریح دستاوردهای این سازمان در یک سال اخیر و اعلام برنامه‌های باقیمانده، اظهار کرد: یکی از آثار وقف را در اربعین حسینی مشاهده می‌کنیم. در سال 61 هجری وقتی امام (ع) وارد کربلا شدند و اهل بیت (ع) مستقر شدند، امام زمین‌های اطراف حرم را خریدند و برای زائران و عاشقان خود وقف کردند.

وی ادامه داد: یکی از آثار وقف، تمدن‌سازی و ایجاد فرهنگ اسلامی است. لذا در تاریخ اسلامی می‌بینیم وقف یکی از مهمترین عوامل تمدن‌ساز است و به ایجاد فرهنگ دینی کمک بسیار زیادی می‌کند و ما باید قدر این نعمت را بدانیم. اماکن مذهبی و حسینیه‌ها کارکردهای سیاسی، اجتماعی و دینی دارند و از بزرگترین سرمایه‌های ملت ایران هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: امیدواریم علما و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در راستای ترویج وقف به سازمان کمک کنند. ما باید به مقوله وقف با عنوان حکم الهی نگاه کنیم و از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی بحث وقف را بررسی کنیم. همچنین از اصحاب رسانه انتظار داریم آثار وقف را در جامعه ترویج بدهند.

محمدی در ادامه با اشاره به اقداماتی که سازمان اوقاف در سال 92 و 93 انجام داده است، اظهار کرد: اولین اقدام سازمان که یکی از تکالیف شرعی‌اش است اجرای امینانه نیات واقفین است. سازمان به لحاظ شرعی و حقوقی باید به نیات واقفین پایبند باشد و مطابق آن عمل کند. ما در سازمان اوقاف نیات واقفین را دسته‌بندی کردیم تا بتوانیم به همه آنها رسیدگی کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: در سال 93 و اواخر سال 92، 8 طرح ملی را از نیات واقفین به انجام رساندیم. یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان اوقاف در سال 93 کمک به دانشجویان و دانش‌آموزان با عنوان مهر تحصیلی است که 14 هزار بسته را تحت عنوان محصولات مورد نیاز دانشجویان و دانش‌آموزان در اختیارشان قرار دادیم، پیوند آسمانی یکی دیگر از اقدامات ما است که مربوط به نیات واقفین در راستای امر ازدواج جوانان است و بیش از 800 هزار خانواده در سطح کشور از این طرح بهره بردند.

محمدی افزود: مهر تندرستی یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان است که در راستای کمک به بیماران، سلامت، بهداشت و درمان آنها فعالیت داشتیم و 970هزار نفر را در سطح کشور مورد پوشش قرار دادیم. دست‌های مهربانی با عنوان کمک به نیازمندان برنامه‌ریزی شد و 24 هزار نفر از این طرح بهره بردند. همچنین زائران حرم رضوی از عواید موقوفات بهره‌مند شدند و 1280 نفر به زیارت امام رضا (ع) نائل شدند و 200 نفر هم در قالب کاروانی به زیارت امام حسین (ع) نائل شدند.

وی در ادامه با بیان این‌که یکی از اهداف سازمان رسیدن به منویات مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: رهبری امسال در راستای این‌که وقف باید برای سلامت جامعه گام‌هایی بردارد تأکید داشتند. به همین دلیل یکی از برنامه‌های سازمان در راستای سلامت جامعه بود. به همین جهت موقوفه روحانی‌نژاد، موقوفه صدرا، موسسه رویان و بیمارستان سوانح و سوختگی را در سال 93 راه‌اندازی کردیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: طبق قوانینی که در کشور وجود دارد افراد قانوناً مکلف هستند که هر وقفی را انجام می‌دهند به سازمان اوقاف اطلاع دهند. در دفترخانه‌های رسمی اگر سند رسمی تنظیم شود یک نسخه آن باید در اختیار واقف، یک نسخه آن در دفترخانه و یک نسخه هم به سازمان اوقاف ارائه بدهند ولی متأسفانه دفترخانه‌ها در این راستا همکاری انجام نمی‌دهد.

محمدی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی سازمان گفت: ما در راستای فعالیت‌های مذهبی و دینی نیز وقف‌هایی داریم که سازمان اوقاف درصدد اجرای آنها است و از جمله برنامه‌هایی که داریم و با نیات واقفین هماهنگ است طرح آرامش بهاری است که این طرح در 2371 بقعه اجرا می‌شود و خیمه‌های معرفت،‌ سوگواری یاس نبوی و همچنین برپایی نمایشگاه از جمله فعالیت‌های این طرح است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای فرهنگی سازمان طرح تابستانی با عنوان نشاط معنوی است که در 1566 بقعه این طرح اجرا می‌شود. همچنین در ماه مبارک رمضان در 1200 بقعه ترتیل خوانی داریم و در 1280 بقعه نیز محافل قرآنی برگزار می‌شود. یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان برگزاری جشن ولایت علوی در 1622 بقعه است. همچنین در 2674 بقعه طرح بصیرت عاشورایی را اجرا می‌کنیم. یکی دیگر از کارهای سازمان راه‌اندازی سایت راسخون است که این سایت فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی بسیاری را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، تأکید کرد: همچنین برگزاری همایش وقف و رسانه در 25 آذرماه یکی دیگر از کارهای فرهنگی سازمان است و برپایی مسابقات قرآنی در استان‌ها و سراسر کشور از جمله کارهای فرهنگی است که در این طرح 1میلیون و 391 هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند. برگزاری هفته وقف از دیگر فعالیت‌های سازمان است که در این هفته دیدار با مراجع و تجدید بیعت با حضرت امام (ره) از جمله برنامه‌های این سازمان است.

محمدی در پایان با اشاره به دیگر برنامه‌های این سازمان در سال 93 دارد، گفت: تجمع بزرگ عزاداران با عنوان لبیک یا رسول‌الله و لبیک یا امام حسن (ع) در 28 صفر برگزار می‌شود. همچنین طرح خدمت‌رسانی امامزادگان به پیاده‌روی زائران حرم رضوی از دیگر برنامه‌های سازمان است و برگزاری همایش وقف و اقتصاد و همایش وقف و بانوان و نقش وقف در توسعه علم و فناوری از دیگر برنامه‌های سازمان است. همچنین سازمان از پایان‌نامه‌هایی که در راستای تحول در موقوفات و منابع انسانی باشد حمایت می‌کند.

انتهای پیام

کد N627137

وبگردی