آفتاب

حضور ده‌ها هزار معترض به نژادپرستی در شهرهای مختلف آمریکا

حضور ده‌ها هزار معترض به نژادپرستی در شهرهای مختلف آمریکا

سفیدپوستان و سیاهپوستان آمریکایی شانه به شانه هم علیه سرکوب نژاد پرستانه نیروهای امنیتی در اکثر شهرها از جمله نیویورک، واشنگتن، بوستون و چندین شهر ایالت کالیفرنیا تظاهرات کردند و شعار "عدالت نیست، صلح نیست" سر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هزاران تن از مردم آمریکا در واشنگتن، نیویورک و بوستون روز شنبه بار دیگر در اعتراض به کشته شدن سیاه پوستان غیر مسلح به دست افسران پلیس به خیابان‌ها آمدند.

برگزار کنندگان اعتراضات می‌گویند که راهپیمایی مذکور جزو بزرگترین موج اعتراضات اخیر علیه کشته شدن سیاه ‌پوستان در فرگوسن ایالت میسوری، نیویورک، کیلیولند و مناطق دیگر بود. اگرچه اعتراضات به صورت مسالمت آمیز برگزار شد اما پلیس بوستون از بازداشت بیش از 20 معترض خبر داد و گفت: این معترضان تلاش داشتند تا بزرگراه را مسدود کنند.

"آل شارپتون"، رهبر گروه مدنی "آل شارپتون" که "شبکه اقدام ملی" وی راهپیمای واشنگتن را سازماندهی کرده بود، گفت: اعتراضات ما به مرگ مایکل براون و سایر قربانیان همچنان ادامه می‌یابد.

معترضان از سراسر ایالات متحده در فریدم پلازا که تنها چند ساختمان از کاخ سفید فاصله دارد، تجمع کردند و از آنجا به سمت کنگره حرکت کردند.

معترضان که در میان آن‌ها والدین و کودکانشان به چشم می‌خورند، شعار "صلح، عدالت، نه پلیس نژاد پرست" و "دست‌ها بالا، شلیک نکن" سر دادند.

معترضان همچنین بنرهایی با عنوان "تمام انسان‌ها برابرند" و "جان سیاهپوست مهم است" حمل می‌کردند.

آل شارپتون تاکید کرد که کنگره باید قوانینی را تصویب کند که به دادستان‌های فدرال اجازه دهد پرونده‌هایی که مربوط به خشونت پلیس است، پیگیری کنند. در اعتراضات واشنگتن، خانواده‌های اریک گارنر و آکای گرلی، خانواده ترایون مارتین، مایکل براون و سایر کسانی که قربانی حملات پلیس شدند، شرکت داشتند.

مادر مایکل براون، نوجوان سیاهپوست 18 ساله گفت: موج گسترده‌ای از مردم در خیابان‌ها هستند. اگر آن‌ها این تظاهرات را ببینند و تغییرات انجام ندهند، نمی‌دانم که ما قرار است چه کار کنیم.

در همین حال یک دادستان ایالت میسوری روز شنبه یک سری اسناد مرتبط به مرگ براون را منتشر کرد و گفت: دفترش غیر عمدی این اطلاعات را منتشر نکرده بود. برگزار کنندگان تظاهرات، شمار افراد شرکت کننده در واشنگتن را بین 40 تا 50 هزار برآورد کردند.

پلیس واشنگتن نیز از اعلام شمار شرکت کنندگان خودداری کرد و تنها گفت، هیچ فردی بازداشت نشده است.

با این حال دست کم 23 تن در بوستون به اتهام عدم تبعیت از قانون بازداشت شده‌اند. معترضان شعار "نژاد پرستی چیست؟ پلیس نیویورک" سر دادند.

به گفته ناظران بیش از 10 هزار تن در نیویورک راهپیمایی کردند اما طبق اعلام پلیس فردی بازداشت نشده است. در همین حال در چندین شهر کالیفرنیا نیز تظاهرات‌هایی برگزار شد که بزرگترین در نوع خودش محسوب می‌شد ومردان و زنان سفید پوست و سیاه پوست در کنار هم شعار "عدالت نیست، صلح نیست" و "عدالت الان" سر دادند.

انتهای پیام

کد N626835

وبگردی