آفتاب
به بهانه 27 امین سالگرد تاسیس حماس

"جعبه سیاه" جنگ غزه و تکمیل پیروزی مقاومت

"جعبه سیاه" جنگ غزه و تکمیل پیروزی مقاومت

گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در جشنواره‌ای که با عنوان "دوران پیروز قدس و شهدای مقاومت" در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه برگزار شد، ابتکار جالبی به خرج داده و پوستر بزرگی از یک صندوق مشکی بزرگ که به زبان‌های عبری و عربی عبارت "جعبه سیاه" روی آن نوشته شده بود، در محل جشنواره نصب کرده بود. این جعبه سوال‌های زیادی را در میان شرکت کنندگان در این مراسم ایجاد کرد، بویژه اینکه ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام نیز بخشی از سخنان خود را به این موضوع اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، البته پیش از وی نیز اسماعیل هنیه، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در سفر به شهر رفح گفت که این شهر "جعبه سیاه" به شمار می‌رود و بسیاری از اسراری که در تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه وجود دارد، در آن قرار گرفته است.

فتحی حماد از رهبران حماس نیز همین عبارت را در مراسمی در رفح تکرار کرد و مشیر المصری نیز در جایگاه دیگر همین موضوع را بیان کرد.

مصری گفت: رفح اسرار زیادی دارد که در طول جنگ 51 روزه آن را مخفی کرده است و تنها با گرفتن هزینه‌های زیاد از دشمن، آن را اعلام می‌کند. رفح جعبه سیاه و پیروزی ساز باقی خواهد ماند و با وجود جنایت هایی که در این شهر صورت گرفته، خاری در گلوی دشمن اشغالگر باقی خواهد ماند.

اصرار مقامات حماس در استفاده از این عبارت و حضور نماد جعبه سیاه در جشنواره مقاومت در رفح نشان می‌دهد که حماس اسرار زیادی از جنگ 51 روزه را حفظ کرده و جز با دریافت هزینه‌های سنگین از دشمن متجاوز حاضر به افشای جزئیات بیشتر از این غافلگیری‌ها نیست.

در همین حال، روز جمعه گذشته هم محمود الزهار از رهبران برجسته حماس در نوار غزه اشاره ای ضمنی به برخی محتویات این جعبه سیاه کرد و اظهار داشت: گردان قسام چند نظامی صهیونیستی را به اسارت گرفته و آنها را با اسرای فلسطینی مبادله خواهد کرد.

ناظران سیاسی گمانه‌زنی‌های متعددی را در مورد مصادیق اسرار اعلام نشده مقاومت فلسطین در برابر دشمن صهیونیستی مطرح کردند، از جمله این گمانه‌زنی‌ها احتمال وجود تعدادی اسیر نظامی صهیونیستی نزد جنبش حماس است.

این ناظران معتقدند که تعداد اسرای صهیونیستی شاید بیشتر از 2 نظامی باشد که در جنگ غزه اسامی آنها اعلام شد.

گردان‌های قسام در 20 ژوئیه گذشته اعلام کردند که موفق به اسارت گرفتن آرون شاوول نظامی صهیونیست شده‌اند. این نظامی صهیونیستی وابسته به تیپ گولانی در عملیات گسترده‌ای در منطقه حی الشجاعیه اسیر شد، در این عملیات 13 نظامی صهیونیست نیز به هلاکت رسیدند. هدار گولدن نظامی دیگر صهیونیست است که در کنار یکی از تونل‌های مقاومت در شرق شهر رفح در نوار غزه ناپدید شد، رژیم صهیونیستی مدتی بعد مدعی شد که این دو نظامی صهیونیست جان خود را از دست داده اند. اسرائیل که تشییع جنازه نمادین آن‌ها را نیز برپا کرده، هیچ سندی برای این ادعا ارائه نکرد و صرفا بنا به فتوای خاخام ارتش مرگ آنها را اعلام کرده است که قطعاً افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی، این ادعا را از مقامات خود نخواهند پذیرفت.

برخی منابع احتمال می‌دهند که جعبه سیاه مذکور، مربوط به اسرار هدار گولدن و آرون شاوول نظامیان مفقود شده صهیونیست در نوار غزه و چه بسا وجود نظامیان اسیر دیگری است که دشمن صهیونیستی اعلام کرده، جنازه آنها مفقود شده است. البته احتمال دارد که گزینه‌های دیگری نیز مطرح باشد که گردان‌های عزالدین قسام فعلاً قصد افشای آن را ندارد و تنها با دریافت امتیازات خاص جزئیات آن را فاش می‌کند، فارغ از ماهیت اسرار مطرح شده نحوه پرداختن گروه‌های مقاومت به این موضوع و سکوت رژیم صهیونیستی در برابر آن نشان می‌دهد که "جعبه سیاه"؛ پیامی قوی برای رژیم صهیونیستی است که با وجود سکوت ظاهری، نگرانی‌های عمده ای در نزد محافل سیاسی و امنیتی این رژیم ایجاد کرده است.

نمود این نگرانی در تغییر و تحولات اخیر در پرونده مسئول امور اسرا و مفقودان اسرائیل مشهود است، بنیامین نتانیاهو در همین راستا بعد از جنگ غزه، "داوید میدان" را از این سمت برکنار و "لئور لوتان" را جانشین وی کرد. دفتر نتانیاهو با صدور بیانیه ای در این رابطه ضمن اشاره تلویحی به اینکه بازگرداندن مفقودان اسرائیلی در غزه مأموریت اصلی مسئول جدید پرونده مفقودان نظامی اسرائیل است، گفت که کابینه متعهد به بازگرداندن نظامیان به نزد خانواده‌هایشان است.

سکوت رسمی حماس، البته در این میان معنایی دیگر دارد، ابو عبیده سخنگوی شاخه نظامی این جنبش در مراسم این جنبش در رفح تأکید کرد که استراتژی جدید قسام مبتنی بر این است که اسرائیلی‌ها باید برای هر "کلمه" از زبان مقاومت در خصوص جنگ غزه هزینه بپردازند. این هزینه حتی اگر به ‌طول انجامد، حماس ایمان دارد که روزی محقق خواهد شد.

در عملیات گذشته تبادل اسرا در سال 2011 با عنوان "وفاداری آزادگان"، رژیم صهیونیستی مجبور شد در قبال آزادی گلعاد شالیت، 1027 اسیر فلسطینی را آزاد کند، حماس حتی برای پخش فیلمی از شالیت توانست 20 اسیر زن فلسطینی را از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد نماید. حال خانواده‌های 7000 فلسطینی منتظر انجام مبادله‌ای دیگر هستند تا به فضل مقاومت جانانه ملت فلسطین و گروه های مقاومت در غزه، فرزندان آن‌ها یکی از عناصر آزاد شده از زندان های رژیم صهیونیستی در تبادل اسرای "وفاداری آزادگان 2" باشد.

مقامات حماس حساسیت زیادی در مورد ارائه هر نوع اطلاعاتی از پرونده تبادل اسرا و آغاز احتمالی مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی از خود نشان می‌دهند، اظهارات محمد نزال از رهبران حماس یکی از معدود موضع‌گیری‌های این جریان است که از وجود برخی اقدامات برای مذاکرات غیرمستقیم با اشغالگران در زمینه موضوع اسرا پرده برداشت.

وی در اظهاراتی مطبوعاتی تأکید کرد که مذاکرات در مورد اسرا به زودی در قاهره آغاز خواهد شد و تماس‌ها در این رابطه شروع شده است.

یوسف الشرقاوی تحلیلگر مسائل نظامی معتقد است که عملیات تبادل جدید و تعیین هویت اسرای فلسطینی که باید آزاد شوند، با معیارهای اسرائیل نخواهد بود، وی تأکید کرد که کانال‌ ارتباطی در مبادله جدید احتمالاً مصر باشد و البته تماس‌های غیرمستقیم محدود دیگری نیز وجود خواهد داشت، برخلاف عملیات وفاداری آزادگان که کانال‌های ارتباطی متعددی در آن فعال بودند.

حماس همچنین در راستای تجربه مذاکرات خود از عملیات تبادل گذشته دایره عناصر مطلع از پرونده را برای تضمین محرمانه بودن آن و تحقق بهترین نتایج مورد نظر محدود کرده است، در همین راستا است که حتی شخصیت‌های طراز اول جنبش مقاومت از جمله موسی ابومرزوق معاون رئیس دفتر سیاسی حماس از جزئیات این عملیات ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. یکی از رهبران حماس در این راستا به پایگاه خبری العربی الجدید تأکید می‌کند: حتی برخی رهبران حماس نیز نمی دانند محتوای جعبه سیاه چیست.

وی تأکید کرد که جنبش حماس منتظر زمان مناسب است تا با دریافت هزینه‌ها و بهای لازم، اسرار خود را افشا کند.

در طرف مقابل رژیم صهیونیستی براساس تجربه تلخ قبلی، این بار سعی دارد موضوع اسرای مفقود شده را نادیده بگیرد، اما فشارهای داخلی از سوی خانواده‌های نظامیان کشته و مفقود شده اسرائیلی برای تحرک در این پرونده دیر یا زود سران این رژیم را مجبور به آغاز اقدامات عملی در این راستا خواهد کرد. البته ناگفته نماند که دشمن صهیونیستی پس از جنگ غزه، تلاش زیادی را آغاز کرده است تا از طرق مختلف از جمله ترویج شایعاتی در غزه پیرامون نظامیان صهیونیستی اسیر و بازجویی از بیماران فلسطینی در گذرگاه ها سرنخی از سرنوشت این نظامیان پیدا کرده است. چند تن از بیماران و مجروحان غزه که از طریق گذرگاه ارز قصد سفر به خارج برای مداوا را داشتند پس از بازگشت به نوار غزه به خبرنگار مرکز اطلاع رسانی فلسطین گفته اند که شیوه بازجویی نیروهای امنیتی صهیونیستی از آنها در گذرگاه ارز نشان می‌دهد که آنها اعتقاد دارند نظامیان اسیر نزد گردان های قسام زنده هستند.

ابراهیم المدهون نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه شاخه نظامی حماس بر اساس تجربه پنج ساله نگهداری از شلیط در بهترین و محرمانه ترین شرایط، مسئول اصلی این پرونده است، می‌افزاید که با وجود سرپوش گذاشتن اشغالگران اسرائیلی در این پرونده، حماس با این موضوع با ذکاوت برخورد می‌کند و به اشغالگران اجازه نمی‌دهد هزینه‌های این پرونده را پایین آورند. اشغالگران با در پیش گرفتن سیاست سرپوش گذاشتن بر پرونده مفقودان به دنبال آن هستند که بر خلاف پرونده شالیت هزینه زیادی پرداخت نکنند اما آن‌ها نمی‌توانند تحت فشار افکار عمومی صهیونیست‌ها بر کابینه مدت زمان زیادی به این سیاست ادامه دهند.

خیابان‌های غزه از مدتی پیش شاهد نصب پلاکاردهای بزرگی با بشارت عملیات قریب‌الوقوع تبادل اسرا و آزادسازی اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است، در یکی از این پلاکاردها تصویری از شاؤول آرون نظامی اسرائیلی مشاهده می‌شود که در پشت میله‌های آهنین قرار گرفته و در کنار وی تصویر دیگری وجود دارد که علامت سوال بر روی آن حک شده است.

البته می‌توان گفت که فایل ویدیویی عملیات کوماندوهای نیروی دریایی حماس که دو روز قبل منتشر شد و سر و صدای زیادی کرد، بخش دیگری از محتوای جعبه سیاه گردان های قسام باشد.

این فایل ویدئویی که ابتدا بر روی پایگاه امنیتی المجد نزدیک به گردان های قسام پخش شد، تمامی ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه را زیر سوال برده است، از جمله این که ارتش صهیونیستی مدعی شده بود نیروهای کوماندویی حماس را قبل از اجرای عملیات و هنگام خروج از دریا به شهادت رسانده است، اما این تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که آنها پس از انجام عملیات و در حین بازگشت به دریا هدف قرار گرفته و شهید شده‌اند.

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل پس از لو رفتن این ویدیو، دستور تحقیق درباره آن را صادر کرد.

تحلیلگران نظامی صهیونیستی معتقد هستند که گردان های شهید عزالدین قسام با نفوذ به سیستم‌های ارتش صهیونیستی، به این ویدیو و اسناد دیگری دست یافته است.

از سوی دیگر، شامگاه شنبه شاخه نظامی حماس سند دیگری از جنگ غزه رو کرد که عبارت است از یک فایل ویدیویی درباره عملیات نفوذ قسام به پشت خطوط دشمن صهیونیستی و به هلاکت رساندن چند افسر بلند پایه صهیونیستی از مسافت صفر.

تجربه گذشته جنبش مقاومت اسلامی حماس نشان می‌دهد که حتی در صورت صحت ادعاهای طرف صهیونیستی مبنی بر کشته شدن دو نظامی اسرائیلی - که دلیلی بر صحت آن وجود ندارد و حماس نیز همچنان سکوت کرده است - این جنبش می‌تواند عملیات تبادلی را انجام دهد که به آزادی تعداد زیادی از فلسطینی‌ها منجر شود. البته گزارش‌های اسرائیلی پیش‌تر عنوان کردند که تل‌آویو پیشنهاد آزادی 25 فلسطینی که در مرزهای نوار غزه بازداشت شده‌اند و تحویل پیکر 13 شهید فلسطینی در برابر تحویل جنازه‌های دو نظامی اسرائیلی در غزه را مطرح کرده، این درحالی است که حتی خانواده گولدن یکی از نظامیان صهیونیست نیز یقین دارند که فرزندشان زنده است و نزد نیروهای حماس است.

البته در صورت درست بودن این گمانه زنی رسانه ای، پیشنهاد مذکور به اندازه‌ای سخیف هست که حتی ارزش پاسخ دادن به آن را نیز نداشته باشد، اما آنچه مسلم است اینکه پیروزی مقاومت اسلامی فلسطین در جنگ 51 روزه غزه هنوز کامل نشده و باید منتظر عملیات تبادل اسرایی باشیم که بر اساس آن هزاران اسیر فلسطینی از زندان‌های صهیونیستی آزاد شوند.

انتهای پیام

کد N626819

وبگردی