آفتاب

اعتراض‌های گسترده علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا

اعتراض‌های گسترده علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا

نزدیک به ۶۰ هزار نفر از شهروندان آمریکایی در ۱۷۰ شهر از این کشور علیه اقدام‌های نژادپرستانه و خشونت ماموارن پلیس علیه شهروندان سیاه‌پوست دست به تظاهرات گسترده زدند.

ده‌ها هزار نفر از شهروندان آمریکایی در تظاهرات علیه خشونت‌های پلیس و اقدام‌های نژادپرستانه شرکت کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از پرنسالاتینا، نزدیک به ۶۰ هزار نفر از شهروندان آمریکایی در ۱۷۰ شهر این کشور علیه اقدام‌های نژادپرستانه و خشونت ماموارن پلیس علیه شهروندان سیاه‌پوست این کشور دست به تظاهرات گسترده زدند.

راهپیمایان که شعارهایی مانند «عدالت برای همه» و «زندگی سیاهان مهم است» سر می‌دادند، تحت سازماندهی «ال شارپتون» مدیر سازمان حقوق شهروندان آمریکا اعلام کردند که تصمیم دارند تا ساختمان کنگره و کاخ‌ سفید به راهپیمایی خود ادامه دهند.

اعتراض‌ها در ۴۰ ایالت آمریکا همچنان ادامه دارد و هنوز از درگیری شدید میان معترضان و ماموران پلیس گزارشی ارسال نشده است، اما حدود ۲۵ نفر به‌ اتهام اقدام‌های تخریب‌گرایانه در منطقه «بوستن» واقع در ایالت ماساچوست دستگیر شده‌اند.

تظاهرات مشابهی در ایالت‌های اورگان، جیورجیا، می‌سی‌سی‌پی و اوهایو گزارش شده است.

تظاهرات‌کنندگان در واشنگتن راهپیمایی خود را از «اسکوئر پارک» آغاز کردند و با گذر از خیابان ششم راه خود تا مرکز پلیس این ایالت ادامه دادند.

مقام‌های پلیس اعلام کردند که در برخی ایالت‌ها درگیری‌های مختصری رخ داده است که در یک مورد بینی یکی از ماموران پلیس شکسته است.

تخمین زده شده است که در ایالت واشنگتن آمریکا حداقل ۲۵ هزار نفر در تظاهرات علیه نژادپرستی در آمریکا شرکت کرده باشند و حداقل همین تعداد نیز در منطقه «منهتن» نیویورک دست به تظاهرات زده‌اند.

خانواده‌های «مایکل براون» و «اریک گارنر» با حضور در راهپیمایی تلاش کردند تا معترضان را برای فشار وارد كردن به مقام‌های قضایی برای تغییر حکم صادر شده تشویق کنند.

«اساو گارنر» همسر اریک گارنر در تظاهرات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا گفت: «همسر من فرد ساکتی بود. اما امروز با مرگ خود سر و صدای زیادی به‌پا کرده است و اطمینان دارم که صدای وی به گوش همگان می‌رسد.»

براون جوان ۱۸ ساله سیاه‌پوست و غیرمسلح آمریکایی بود که در ماه سپتامبر گذشته در درگیری با «دارن ویلسون» مامور سفیدپوست شهر «فرگوسن» ایالت «میسوری» به ضرب ۱۲ گلوله کشته شد و گارنر ۴۳ ساله سیاه‌پوست ماه جولای گذشته در هنگام دستگیری توسط «دنیل پانتالئو» مامور پلیس نیویورک به‌دلیل فشار وارده بر سینه و گلوی وی دچار خفگی شد.

اعضای هیات‌منصف نیویورک و فرگوسن در هر دو پرونده ماموران سفیدپوست را از هرگونه اتهام مبرا اعلام کردند و همین مساله خشم شهروندان آمریکایی را برانگیخته است.

کد N626540

وبگردی