آفتاب
با اعلام توقف تحقیقات درباره پرونده دارفور؛

عمر البشیر: سودان بر دادگاه کیفری بین‌المللی پیروز شد

عمر البشیر: سودان بر دادگاه کیفری بین‌المللی پیروز شد

پس از اینکه دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که تحقیقات در خصوص جنایات جنگی در دارفور را متوقف کرده است، رئیس‌جمهوری سودان تصریح کرد که کشورش بر این دادگاه پیروز شده است. در همین حال وزارت خارجه سودان از شورای امنیت خواست تا قطعنامه‌ای که پرونده درگیری‌ها در اقلیم دارفور را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع می‌دهد، لغو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان در سخنانی تصریح کرد: آنها می‌خواستند سودان را مقابل دادگاه کیفری بین‌المللی ذلیل و ناتوان کنند اما دادگاه دست از مشارکت در این پرونده برداشت و به شکست خود اذعان کرد. مردم سودان دادگاه کیفری بین‌المللی را شکست دادند و اجازه ندادن هیچ سودانی به دادگاه‌های «استعمار» انتقال داده شود.

عمر البشیر همچنین گروه‌های مخالف را که انتخابات آوریل را تحریم کردند، مورد انتقاد قرار داده و از کسانی که تفاهمنامه وحدت را با شورشیان امضاء کرده‌اند خواست تا در خارج از کشور و در کنار «خائن‌ها» باقی بمانند.

رئیس‌جمهوری سودان افزود: ما توافق جدیدی نداریم که آن را در دارفور امضا کنیم و مساله دو منطقه کردفان جنوبی و نیل آبی را به هم ربط نمی‌دهیم و هیچ ارتباطی میان این دو مساله وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ارتش و دیگر نیروهای نظامی در سال‌ جاری سودان را که عاری از هرگونه شورش است تحویل خواهند گرفت و ما از هر که آماده صلح است استقبال می‌کنیم اما تا ابد منتظر نخواهیم بود.

دادگاه کیفری بین‌المللی در سال 2009 عمر البشیر را به جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و کشتار دسته جمعی در هنگام سرکوب اعتراضات در دارفور متهم کرده بود اما فاتو بنسودا، دادستان کل این دادگاه روز جمعه اعلام کرد که تصمیم گرفته است تحقیقات در خصوص رخدادهای دارفور را متوقف کند چراکه شورای امنیت هیچ‌ گونه تاییدیه‌ای برای اتخاذ اقدامات اجباری ارائه نداده است که براساس آن عمر البشیر و دیگر متهمان مجبور می‌شوند در مقابل دادگاه حضور یابند.

در همین حال وزارت خارجه سودان از شورای امنیت خواست قطعنامه‌ای را که براساس آن پرونده درگیری‌ها در اقلیم دارفور به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع داده می‌شود، لغو کند.

وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که قطعنامه 1593 شورای امنیت که درخصوص ارجاع پرونده سودان به دادگاه کیفری است با احکام توافق وین در مورد قانون معاهده‌ها در سال 1969 کاملا مغایرت دارد.

در این بیانیه از شورای امنیت خواسته شده است تا برای حمایت از تلاش‌های صلح و توسعه که ثمره خود را در دارفور می‌دهد در مورد این قطعنامه بازنگری کند.

وزارت خارجه سودان اعلام کرد که توقف تحقیقات نشانگر وضعیت یأس و ناامیدی است که دفتر دادستان دادگاه را فرا گرفته است.

انتهای پیام

کد N626468

وبگردی