آفتاب

انتقال 454 بیمار و مصدوم توسط اورژانس هوایی در طرح تحول سلامت

انتقال 454 بیمار و مصدوم توسط اورژانس هوایی در طرح تحول سلامت

رییس اداره اورژانس پیش بیمارستانی از انتقال 454 مصدوم و بیمار توسط اورژانس هوایی از آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حسن نوری ساری با اشاره به این که در زمان شروع طرح تحول نظام سلامت تنها پنج پایگاه اورژانس هوایی وجود داشت، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت و توسعه خدمات اورژانس هوایی طبق برنامه، 44 پایگاه اورژانس هوایی برنامه ریزی شده است، ولی با توجه به مشکلات مربوط به ساختارهای زیر بنایی مورد نیاز، تعداد پایگاه های اورژانس هوایی از 5 به 15 پایگاه افزایش یافت.

وی افزود: اورژانس هوایی با هدف پوشش جاده های فرعی، مناطق صعب العبور و عبور از ترافیک ناشی از حوادث ترافیکی ایجاد شد ولی در حال حاضر بیماران قلبی، سکته مغزی و زنان باردار پرخطر هم از اورژانس هوایی بهره مند شده اند.

دکتر نوری ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده علی رغم هزینه های بالای اورژانس هوایی، با پوشش مناسب حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی، سودمندی اورژانس هوایی ثابت شده است.

وی متوسط تعداد ماموریت اورژانس هوایی را تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت یک و پنج دهم فوریت در روز بیان کرد و افزود: در حال حاضر متوسط تعداد ماموریت های اورژانس هوایی نزدیک به 4 فوریت در روز رسیده است.

به گفته دکتر نوری، تعداد بیماران منتقل شده به مراکز درمانی توسط اورژانس هوایی از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تا کنون 454 بیمار بوده است، که از این تعداد بالغ بر 80 درصد مربوط به حوادث ترافیکی و مابقی مربوط به بیماران قلبی، زنان باردار پرخطر، سکته های مغزی و بیماران بعد از احیا بوده است.

وی همچنین، از انتقال به موقع 15 مادر باردار پرخطر توسط اورژانس هوایی به بیمارستان های مجهز از ابتدای طرح تحول سلامت تا پایان آبان ماه سال جاری خبر داد و افزود: انتقال 4 بیمار بعد از احیای قلبی و یک مورد انتقال سکته مغزی در تبریز به بیمارستان از دیگر اقدامات موثر و به موقع اورژانس هوایی بوده است.

رییس اداره اورژانس پیش بیمارستانی در تشریح ادامه داد: بیمار سکته مغزی که از ناحیه اندام فوقانی و تحتانی فلج شده بود، برای شروع درمان تنها یک ساعت فرصت داشت، که در زمان طلایی توسط اورژانس هوایی به بیمارستان منتقل شد و در بیمارستان مقصد در هلی کوپتر توسط متخصص نورولوژی ویزیت و درمان لازم شروع شد.

به گفته دکتر نوری، اقدامات به موقع درمانی و تشخیصی توسط اورژانس هوایی باعث شد تا جلوی بسیاری از هزینه های درمانی مثل ICU، فیزیوتراپی، مراقبت های درمانی و هزینه های ناشی از خروج بیمار سکته مغزی از فعالیت های اجتماعی گرفته شود.

 رییس اداره اورژانس پیش بیمارستانی در پایان ضمن اشاره به پرداخت هزینه های بالایی که برای ساخت و تکمیل اورژانس هوایی توسط وزارت بهداشت شده است، افزود: نتایج حاصل از عملکرد اورژانس هوایی نشان داد که این هزینه ها با کاهش عوارض ناشی از حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی که سلامتی مردم را تهدید می کند، جبران می شود.

کد N625786

وبگردی