آفتاب
سفیر ایران در پاریس

تروریسم خوب و بد ندارد

تروریسم خوب و بد ندارد

سفیر ایران در پاریس با اشاره به همکاری ایران در منطقه برای مبارزه با تروریسم گفت: حمایت و همکاری نزدیک ما با دولت عراق و سوریه و لبنان نماد جدیت ما است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه که در نشست ژئوپولیتیک تروریسم، درباره نگاه جمهوری اسلامی ایران به مساله تروریسم در پنل دوم سخنرانی می‌کرد، گفت: باید در مورد تروریسم به یک تعریف واحد رسید. در حال حاضر تعریف واحدی در مورد این مفهوم وجود ندارد و این همایش فرصت خوبی است تا به ریشه های تروریسم پرداخته شود.

آهنی افزود: ملت ایران یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم است و در طی 35 سال گذشته 17 هزار شهید به دلیل اعمال تروریستی گروه های مختلف داشته که تنها 12 هزار آن به واسطه اقدامات گروهک ترویستی منافقین بوده که در حومه پاریس مستقر است. همچنین دیپلمات های ایران در صنعا، بیروت، مزارشریف و پیشاور قربانی تروریسم بوده اند. موضوع ترویسم، موضوعی است که دغدغه خاطر جامعه بین المللی است و مشکل یک کشور نیست. برخی قدرت های بزرگ و کشورهای منطقه تلاش کردند از ترویسم به عنوان ابزاری برای بی ثبات کردن برخی دولت ها در خاورمیانه استفاده کنند، ولی این گروه ها علیه خود آن کشورها اقدام خواهند کرد.

سفیر ایران در پاریس گفت: گروه های تروریستی از طریق شبکه های اجتماعی جوانان غربی را جلب می کنند و این خود یک موضوع جامعه شناختی است. حمایت و همکاری نزدیک ما با دولت عراق و سوریه و لبنان نماد جدیت ما است. قبل از سپتامبر 2011 ما جهان را دعوت کردیم که بر طبل جنگ نکوبد و به همکاری بین المللی برای مبارزه با تروریسم روی آورد، ولی توجهی به این هشدار ایران نشد.

آهنی همچنین به ابتکار رئیس جمهور ایران اشاره و گفت: رئیس جمهور روحانی در سخنرانی سال 2013 خود در مجمع عمومی سازمان ملل همه کشورها را دعوت کرد که به سوی جهان عاری از خشونت بروند و هم اکنون نیز کنفرانس دو روزه ای در تهران با عنوان اولین کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری در تاریخ 9-10 دسامبر 2014 با حضور 50 شخصیت از 40 کشور جهان، سازمان ملل و سایر سازمان های برگزار شد. این اجلاس درخواست کرد 18 دسامبر به عنوان روز مبارزه با افراطی گری در سطح جهان معرفی شود. کشورها باید به حمایت مالی و سیاسی خود از تروریسم پایان داده و مرزهای خود را بسته و تروریست ها را دستگر نمایند و به تبعیض میان ترویسم خوب و بد پایان دهند. تروریسم، خوب و بد ندارد. ریشه تروریسم از مدیریت غیر مردم سالارانه جهان، مداخله نظامی و برخورد دوگانه در مورد ترویسم است و برای مبارزه با آن همکاری منطقه ای لازم است.

نشست ژئوپولیتیک تروریسم در سالن مجلس ملی فرانسه به ابتکار آکادمی ژئوپولیتیک پاریس برگزار شد. این جلسه در قالب دو پنل و با حضور محققین، دانشجویان، خبرنگاران و دیپلمات های کشورهای مختلف من جمله دیپلمات های عراق، آرژانتین، فنلاند، شیلی، کانادا، قطر، رومانی، روسیه، سومالی، ترکیه و مقدونیه برگزار شد. در این نشست موضوعاتی چون تروریسم، افراطی گری، خشونت و ریشه های آن، داعش، بررسی ابعاد جریان جهادی در سوریه و عراق و عضو گیری داعش از کشورهای اروپایی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N625730

وبگردی