آفتاب
عبدالباری عطوان:

صدام ریشه های داعش را به وجود آورد/ بررسی نقش آمریکا

صدام ریشه های داعش را به وجود آورد/ بررسی نقش آمریکا

نویسنده معروف جهان عرب در مقاله ای اعلام کرد که دیکتاتور سابق عراق ریشه های گروه تروریستی داعش را به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سومریه نیوز، عبدالباری عطوان نویسنده و روزنامه نگار فلسطینی در مقاله ای نوشت: صدام حسین رئیس جمهوری اسبق عراق ریشه های گروه تروریستی داعش را به وجود آورده است.

وی در مقاله ای تحت عنوان "دولت اسلامی: ریشه ها، توحش و آینده" نوشت: دولت اسلامی که داعش از آن سخن می گوید نسخه جدیدی از القاعده نیست بلکه از بعد ایدئولوژی، پیدایش و اولویت ها نمونه متفاوتی محسوب می شود.

القاعده اولویت های خود را در مبارزه با غرب به ویژه آمریکا و اخراج نظامیان آمریکایی از شبه جزیره عربی منحصر کرده بود و این در حالی است که داعش از وضعیت فروپاشیده منطقه و ضعف حکومت های مرکزی و افزایش قدرت دخالت های نظامی غرب برای تشکیل دولتی ایدئولوژیک استفاده کرد.

عبدالباری عطوان خاطرنشان کرد: آمریکا مستقیماً داعش را به وجود نیاورد بلکه با یورش به عراق و از طریق هم پیمانان خود در بغداد و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس زمینه را برای این گروه فراهم کرد.

وی اظهار داشت: اگر بگوییم صدام حسین مقدمات عملی، عقیدتی و لجستیک داعش را چه به طور اتفاقی و چه به صورت برنامه ریزی شده به وجود آورد سخنی به گزاف نگفته ایم چرا که صدام حسین هنگامی که فهمید آمریکا خواهان سرنگونی نظام وی است تصمیم گرفت به هویت اسلامی و جهاد اسلامی به ویژه عقیده مقابله با اشغالگران احتمالی پناه ببرد و از میان جوانان داوطلب فدائیان صدام را تشکیل داد.

کد N625719

وبگردی