آفتاب
استاد دانشگاه کلمبیا با مهر مطرح کرد:

امکان توافق هسته‌ای تا 4 ماه آینده/برخی خواسته ها باید قربانی شوند

امکان توافق هسته‌ای تا 4 ماه آینده/برخی خواسته ها باید قربانی شوند

"آلبرت بینیناچویلی" استاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک گفت برای دستیابی به توافق هسته ای جامع لازم است که ایران و آمریکا از بخشی از خواسته های خود صرف نظر کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی وی محمد جواد ظریف اخیرا اعلام کردند که دستیابی به توافق جامع هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ تا ۳ یا ۴ ماه آینده امکان پذیر است.

در همین راستا گفتگویی با دکتر "آلبرت بینیناچویلی" استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا در نیویورک و مسئول سابق بخش آسیای میانه رادیو بی بی سی انجام شده است که در ادامه از نظر می گذرد:

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: وزرای خارجه آمریکا و ایران اعلام کرده اند که ظرف 3 ماه آینده، توافق هسته ای جامع بین ایران و گروه 1+5 حاصل خواهد شد. ارزیابی شما از این مسئله چطور است آیا این کار امکانپذیر است؟

بینیناچویلی - من به این گفته جان کری بدبین نیستم. ما درباره تمدید و طولانی تر شدن پروسه مذاکرات صحبت می کنیم که پیشتر 6 ماه تمدید شده بود و این بار هم 7 ماه دیگر تمدید شده است و این به این معناست که هیئت های مذاکره کننده حجم زیادی از کارها را انجام داده اند و قطعا برخی موارد مانع از دستیابی به توافق تا پایان نوامبر شد و به همین دلیل محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه آمریکا توافق کردند که مذاکرات تمدید شود. موافقت آمریکا و هیئت های غربی مذاکره کننده با تمدید مذاکرات نشانه ها ی خوبی برای ناظران این مذاکرات ارسال کرد و این به این معنی است که هیئت های مذاکره کننده به سختی در حال کار کردن هستند و موانعی وجود دارند که باید برداشته شوند. به نظر من 3 یا 4 ماه زمان زیادی است و ما باید به آن خوش بین باشیم.

- " توافق سیاسی" که گفته شده ایران و گروه 1+5 قرار است تا ماه مارس به آن برسند چیست؟ آیا به این مفهوم است که طرفین بر روی مسایل و اختلافات اصلی به توافق خواهند رسید؟

- به نظر من رسیدن به توافق سیاسی به مفهوم "مصالحه" است و این به این معنی است که در این توافق هیچ یک از طرف های مذاکره رضایت کامل را نخواهند داشت زیرا ماهیت مصالحه اینگونه است که هیچ کسی را کاملا راضی نمی کند. این به این مفهوم است که هر یک از طرف ها باید نوعی امتیاز دهی کند تا توافق حاصل شود. در مصالحه  طرف ها باید لیستی از خواسته هایشان را بر اساس اولویت هایشان تهیه کنند و تصمیم بگیرند که کدام یکی را قربانی دیگری کنند تا به نتایج اصلی و اهداف اصلی خود برسند. معتقد هستم در این 3 ماه طرف ها قصد دارند تصمیمات بزرگی بگیرند و ایران و آمریکا باید تصمیم بگیرند که برای رسیدن به توافق قصد دارند کدام یک از خواسته هایشان را قربانی کنند.

-------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N625530

وبگردی