آفتاب
جلالی مطرح کرد

آمادگی برخی شرکت‌های غربی برای سرمایه‌گذاری در ایران به محض انجام توافق هسته‌ای

آمادگی برخی شرکت‌های غربی برای سرمایه‌گذاری در ایران به محض انجام توافق هسته‌ای

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه منافع اقتصادی شرکت‌های غربی با تحریم ایران در تضاد است گفت که برخی شرکت‌های خارجی آمادگی کاملی برای ورود به بازار ایران پیدا کرده‌اند و آماده‌اند به محض انجام توافق هسته‌ای در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اساسا شرکت‌های غربی هم از روند تحریم‌ها علیه ایران ناراحتند و هم از این بابت متضرر شده‌اند. آن‌ها همیشه به دولت‌هایشان در این زمینه فشار آورده‌اند که روند تحریم به نفع آن‌ها نیست. در دیدارهایی که بعضا صورت گرفته هم مسئولین اروپایی اظهار می‌کنند که شرکت‌ها به آن‌ها فشار آورده‌اند که تحریم‌ها به ضررشان بوده است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه مقدار زیادی خط تحریم متزلزل شده کشورهای غربی آمادگی دارند وارد بازار ایران شوند البته آن‌ها از فشار آمریکایی‌ها هم خوف دارند اما همین نشان می‌دهد که این نوع تحریم‌ها هیچ وقت نمی‌تواند پایدار بماند و حتی اگر به طور مقطعی بتوانند فشار وارد کنند اما این فشارها پایدار نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌مذاکراتی که ایران با 1+5 داشته و نوع این گفت‌وگوها نشان داد که جمهوری اسلامی به دنبال زیاده خواهی نیست و روند پیگیری مساله هسته‌ای را در یک سیکل معقول و عاقلانه دنبال می‌کند. پس آن‌ها تا کی می‌خواهند روی مواضع غیرمعقولشان ایستادگی کنند. همین آن‌ها را وامی دارد که با جمهوری اسلامی وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند.

جلالی تصریح کرد:‌ برخی شرکت‌های غربی آمادگی‌های کاملی برای آمدن به ایران پیدا کرده‌ هستند. آماده هستند به محض اینکه توافق هسته‌ای انجام شد در داخل کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه منافع اقتصادی شرکت‌های غربی با تحریم‌ها علیه ایران در تضاد است گفت: آن‌ها خودشان قائل به این هستند که از تحریم ایران متضرر می‌شوند. بازار ایران و موقعیت سوق الجیشی کشور ما باعث می‌شود آن‌ها نتوانند ایران را به راحتی نادیده بگیرند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تمدید مذاکرات و پیش‌بینی از نحوه دستیابی به توافق نیز گفت: آنچه مسئولین مطرح می‌کنند این است که مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به تفاهم منجر شود البته از ناحیه جمهوری اسلامی این آمادگی وجود دارد زیرا مطالبات ما کاملا شفاف و روشن است و ما با این موضوع معقول و منطقی برخورد کردیم بنابراین این امر بستگی به کشورهای غربی و آمریکا دارد که آیا می‌خواهند روند گذشته را تغییر دهند و به گفت‌وگوهای خود پایبند باشند یا همچنان مثل دوره‌های قبل که آمدند و گفت‌وگو کردند و پایبندی به گفت‌وگوهای خود نداشتند همان راه را ادامه دهند.

انتهای پیام

کد N625446

وبگردی