آفتاب

کتاب اندیشه‌های اقتصادی مقام معظم رهبری منتشر شد

کتاب اندیشه‌های اقتصادی مقام معظم رهبری منتشر شد

ایسنا نوشت:

کتاب اندیشه‌های اقتصادی مقام معظم رهبری با عنوان راهبردهای اقتصادی زیر نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.

به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کتاب اندیشه­‌های اقتصادی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با عنوان راهبردهای اقتصادی با رجوع به بیانات معظم­له در طول دوره زعامت ایشان، الگوی مناسبی از نحوه نگرش ایشان به حوزه اقتصاد به جویندگان و مشتاقان این حوزه ارایه می­‌دهد که در هفت فصل و به شرح زیر زیر نظر دکتر محمد رضا مخبر دزفولی تدوین شده است:

در فصل اول این مجموعه به تشریح ارکان اقتصاد در جامعه اسلامی پرداخته و «نیروی انسانی»، «کار»، «تولید»، «ثروت» و «سرمایه» را به عنوان زیربنای چرخه اقتصادی کشور معرفی می‌­کند.

در فصل دوم لزوم اهتمام به «اجرای عدالت» در کنار «پیشرفت و حرکت اقتصادی» که از اهداف قانون اساسی و نظام اسلامی است، مورد توجه قرار گرفته است.

فصل سوم به بررسی موضوعات مهمی نظیر «اصل 44 قانون اساسی»، «اهداف قانون‌گذار از تدوین طرح مذکور» و وظایف مسئولان در اجرای این طرح و «سند چشم‌انداز 20 ساله»، «طرح تحول اقتصادی»، «صندوق توسعه اقتصادی» می­‌پردازد.

فصل چهارم سعی دارد با بررسی نظرات و دیدگاه­های رهبر انقلاب در باب «استقلال اقتصادی»، «اقتدار اقتصادی»، «کشاورزی»، «صنعت»، «بازرگانی» و... تعریفی روشن و جامع ارائه دهد وظایف مسئولان در این امر را مشخص کند.

مسائل پیش­ روی اقتصاد کشور مانند «مفاسد اقتصادی»، «مبارزه با فساد»، «اقتصاد مقاومتی» و مسائلی از این دست موضوع فصل پنجم کتاب حاضر را شامل می‌شود.

فصل ششم تلاش دارد «دشمن‌شناسی» و «لزوم برخورداری از بصیرت اقتصادی» را به عنوان ضروریات متذکر شده و سیاست­‌های مختلف دشمنان را برای ضربه زدن به اقتصاد کشور را تبیین کند.

در فصل هفتم و انتهایی کتاب، راهبردی اقتصادی شامل «رجوع به اقتصاد اسلامی»، «جهاد علمی و اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی» به‌عنوان راهکارهای اساسی در جهت رفع مشکلات و کاستی‌های اقتصادی جامعه اسلامی ایران معرفی می‌شود.

 

23231

 

کد N625237

وبگردی