آفتاب

سناتور آمریکایی: بوش مردم را برای آغاز جنگ عراق فریب داد

سناتور آمریکایی: بوش مردم را برای آغاز جنگ عراق فریب داد

رییس‌ کمیته سرویس‌های نظامی سنا در سخنانی فاش کرد، دولت جورج بوش، رییس‌جمهوری وقت آمریکا در آغاز جنگ علیه عراق مردم را فریب داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور دموکرات «کارل لوین»، در سخنرانی خود در سنای آمریکا فاش کرد که در سال 2003 سازمان سیا به دولت بوش جهت استناد به منابع اطلاعاتی درباره احتمال دیدار «محمد عطا»، متهم حملات 11 سپتامبر با یکی از مقامات اطلاعاتی عراقی پیش از وقوع حمله در جمهوری چک هشدار داده بود.

لوین می‌گوید که مقامات دولت بوش از این دیدار که صحت آن هرگز تایید نشد، برای توجیه حمله خود به عراق استفاده کرد. وی در این باره گفت: در بخشی از دولت بوش کمپینی هماهنگ برای ربط دادن عراق به حملات 11 سپتامبر در افکار عمومی وجود داشت.

این سناتور دموکرات تاکید کرد، نظرسنجی‌های آن زمان نشان می‌دهند بسیاری از آمریکایی‌ها به این مسئله که صدام در این حملات دخالت داشته، باور داشتند. وی تصریح کرد: اما وجود رابطه بین صدام و حملات 11 سپتامبر یا حتی القاعده تخیلی بیش نبود.

لوین با اشاره به سخنان دیک چنی، معاون وقت رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه "تقریبا تایید شده که عامل تروریستی ماه‌ها پیش از این 11 سپتامبر در چکسلواکی با یک مقام ارشد اطلاعاتی عراقی دیدار داشته است"، اذعان کرد: هیچ مدرک موثقی دال بر وجود چنین دیداری وجود نداشت. تنها یک گزارش نامتقن از یک منبع وجود داشت که صحت آن بعدها رد شد چرا که عطا به احتمال بسیار زیاد در آن زمان در آمریکا سکونت داشته است.

رییس کمیته سرویس‌های نظامی سنا در ادامه افشاگری‌های خود با نشان دادن نامه‌ای که در آن زمان از جان برنان، رییس وقت سیا دریافت کرده، افزود: در این نامه برنان اطلاع داد که هیچ مقام دولتی یا کارشناس اف‌بی‌آی شواهدی مبنی بر حضور عطا در پراگ ارائه نداده است بلکه در حقیقت کارشناسان ادعایی کاملا بر خلاف این را مطرح می‌کنند.

لوین هم‌چنین به بخشی از کتاب خاطرات جیری روزک، یکی از ماموران ارشد ضد اطلاعاتی جمهوری چک اشاره کرد. روزک در این کتاب توضیح می‌دهد که مقامات آمریکایی چگونه برای تایید وقوع دیدار عطا با یکی از مقامات عراقی، مقامات چک را تحت فشار قرار داده‌اند.

در بخشی از این کتاب آمده است: اکنون این مسئله روشن و روشن‌تر می‌شود که ما به وظیفه خود عمل نکرده و اطلاعات درستی را اعلام نکردیم.

روزک در کتاب خاطرات خود ادامه داده است: بدون اینکه ما در جریان باشیم آن‌ها از اطلاعات ما برای پروپاگاندای خود استفاده کردند. آن‌ها می‌خواستند با استفاده از اطلاعات قطعی و تایید نشده توجیهی برای اقدامات نظامی خود بیایند.

انتهای پیام

کد N625200

وبگردی