آفتاب

افزایش درگیری‌ لفظی کشورهای آسیایی بر سر دریای چین جنوبی

افزایش درگیری‌ لفظی کشورهای آسیایی بر سر دریای چین جنوبی

در پی اعلام دولت ویتنام مبنی بر پیوستن این کشور به دادخواست فیلیپین درباره نزاع بین کشورهای متعدد در دریای چین جنوبی به دیوان داوری لاهه، درگیری‌های لفظی بین ویتنام و چین بالا گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت چین مکررا اعلام کرده است که این کشور در پرونده‌ای درباره دریای چین جنوبی در دیوان دائمی داوری در لاهه شرکت نخواهد کرد چرا که گشودن این پرونده در این دادگاه حکایت از تلاش‌های مخفیانه برای افزایش فشارهای سیاسی بر چین دارد.

در همین حال وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای از دولت ویتنام خواست تا به حاکمیت چین در این منطقه که پایه‌های تاریخی دارد، احترام بگذارد. در این بیانه‌ آمده است، دولت چین مواضع خود را درباره عدم شرکت در دیوان داوری لاهه تغییر نمی‌دهد.

پیش از این، وزارت خارجه ویتنام اعلام کرده بود، این کشور برای دستیابی به خواسته و حقوق قانونی خود نقطه نظراتش را به دیوان داوری لاهه ارجاع داده است. این وزارتخانه هم‌چنین متذکر شده بود که ویتنام برای ادعاهای خود شواهد و مدارک تاریخی موثقی دارد که ادعاهای یک‌جانبه چین را زیر سوال می‌برد.

پیش‌تر دولت چین به ویتنام درباره هرگونه تلاش برای ارجاع این مسئله به دیوان داوری هشدار داده بود. چین ادعا می‌کند حدود 90 درصد دریای چین جنوبی متعلق به این کشور است. با این حال کشورهای مالزی، برونئی، تایوان، فیلیپین و ویتنام نیز ادعاهایی درباره این دریای مملو از منابع طبیعی مطرح می‌کنند.

انتهای پیام

کد N625084

وبگردی