آفتاب

جنگ قدرت میان شاهزاده‌های سعودی بالا گرفت

جنگ قدرت میان شاهزاده‌های سعودی بالا گرفت

ایرنا نوشت:

فعال سیاسی عربستانی که در شبکه اجتماعی' توییتر' خود را به نام'مجتهد'معرفی می کند، نوشت: جنگ قدرت میان اعضای خاندان حاکم درعربستان برای جانشینی پادشاه شدت یافته تا جایی که وزیر کشور و وزیر گارد ملی برای جلب حمایت آمریکایی ها پیوسته به واشنگتن می روند.

به گزارش پایگاه خبری 'وطن' ؛ مجتهد نوشت: شاهزاده 'محمد بن نایف' وزیر کشور عربستان 20 روز پس از سفر 'متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز' وزیر گارد ملی به واشنگتن رفته و با 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا دیدار کرد که البته این دومین دیدارش از آمریکا طی 10 ماه گذشته بود.

وی افزود: این دیدارها نشان می دهد این دو شاهزاده رقابت شدیدی برای تصاحب کرسی پادشاهی پس از پادشاه پیرعربستان دارند و این دو با این دیدارها در حقیقت می خواستند استوارنامه خود را تحویل مقام های آمریکایی دهند تا آمریکایی ها از جانشینی آن ها حمایت کنند.

مجتهد اضافه کرد: روز گذشته باراک اوباما با شاهزاده 'محمد بن نایف' در واشنگتن دیدار کرد. این شاهزاده دوشنبه طی دیداری رسمی و سه روزه وارد واشنگتن شده بود. این دومین دیدار شاهزاده محمد بن نایف از واشنگتن طی 10ماه گذشته بوده زیرا وی ماه فوریه گذشته نیز به واشنگتن رفته و با اوباما و روسای دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا دیدار کرده بود.

وطن افزود: دیدار وزیر کشور عربستان باعث انتقاد شدید جنبش اصلاحات در عربستان شد به گونه ای که 'سعد الفقیه' در این خصوص گفت که وزیر کشور به چه حقی با رییس جمهوری آمریکا دیدار می کند ، چنین چیزی در زمان ملک فهد سابقه نداشته است.

شاهزاده محمد بن نایف که سال 2012میلادی پس از وفات پدرش که او نیز وزیر کشور بود، مورد تایید و حمایت حکومت های غربی است زیرا وی در گذشته و زمانی که معاون امنیتی وزیر کشور بود، نقش زیادی در آنچه مبارزه با تروریسم نامیده می شود؛ داشت.

این شاهزاده سعودی طی این دیدار خود با مقام های کنگره و همچنین مسئولان وزارت خارجه و دفاع آمریکا گفت و گو خواهد کرد.

شاهزاده 'متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز' وزیر گارد ملی و پسر پادشاه کنونی عربستان نیز ماه گذشته در پاسخ به دعوت رسمی 'چاک هیگل' وزیر دفاع آمریکا ، دیدار چند روزه ای از واشنگتن داشت و در این دیدار درخصوص نوسازی سلاح های عربستان و آموزش گارد ملی این کشور گفت وگو کرد و همچنین در این سفر ، دیداری با اوباما و 'مارتین دمپسی' رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و چند مقام عالی رتبه دیگر داشت.

مجتهد قبل از سفر اخیر وزیر گارد ملی عربستان به آمریکا این دیدار را پیش بینی کرده و گفته بود: متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی و بانفوذترین پسر پادشاه به زودی از آمریکا دیدار خواهد کرد و البته این دیدار ظاهرا رسمی است و برای اهداف اعلام شده می باشد اما در حقیقت هدف از این سفر هماهنگی با جناح حامی خود و ' التویجری' در دولت آمریکا ضد محمد بن نایف است.

مجتهد حدود یک ماه پیش نیز از شدت یافتن درگیری ها در کاخ پادشاه خبر داده و گفته بود به احتمال زیاد 'خالد التویجری' ( رییس سابق دفتر پادشاه عربستان ) از صحنه حذف خواهد شد و علت آن هم این است که برخی - به ویژه کسانی که با تویجری مخالفند - قصد دارند مقام ولیعهدی را بلافاصله پس از مرگ پادشاه لغو کنند و با شاهزاده سلمان به عنوان پادشاه ، احمد بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد و محمدبن نایف به عنوان معاون دوم بیعت کنند اما باید دانست که این جنگ هنوز به پایان نرسیده زیرا پادشاه هنوز زنده است و با وجود بیماری، هوشیاری خود را از دست نداده و متعب پسرش نیز همچنان به قدرت چشم دارد و همه برگه های التویجری نیز نسوخته است و خدا می داند اینده چه خواهد شد.

مجتهد که از او به نام یکی از فعالان سیاسی نام برده می شود؛ خاطرنشان کرد: درحال حاضر قدرتمندترین شخص در عربستان شاهزاده محمدبن نایف وزیر کشور است و او تا حد زیادی توانسته است نظر شمار زیادی از اعضای خاندان حاکم را جلب کند و خیال خود را در رقابت با متعب ازسوی آمریکایی ها آسوده کند و به نوعی حمایت آمریکایی ها از خود را بیمه کرده است و این نیز کاملا مشهود است و شاید این ها دلیل تلاش متعب بن عبدالله برای دیدار از امریکا و هماهنگی با این کشور و گدایی حمایت از وی در مقابله با محمد بن نایف باشد.

مجتهد در پایان نوشت: با وجود اختلاف میان اعضای خاندان حاکم و داعیان قدرت در عربستان همه درخصوص سرکوب مخالفانشان، حمایت از 'عبدالفتاح السیسی' رییس جمهوری مصر ، ژنرال 'خلیفه حفتر' در لیبی و ائتلاف بین المللی ضد داعش اتفاق نظر دارند.

کارشناسان اعتقاد دارند مجتهد خود از اعضای خاندان حاکم در عربستان است و تقریبا همه خبرهایی که وی از داخل این خاندان منتشر می کند، به واقعیت نزدیک است.

5252

کد N624978

وبگردی