آفتاب
قدیری ابیانه در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تاریخ آمریكا با نسل‌كشی و شكنجه گره خورده است

تاریخ آمریكا با نسل‌كشی و شكنجه گره خورده است

كشورهای غربی كه بیش از همه مدعی حقوق بشر هستند، بیشترین سابقه را در انجام شكنجه، جنایت جنگی نسل‌كشی را دارند. جنایات انگلستان در كشورهای مستعمره مانند هندوستان، فرانسه در الجزایر و نسل‌كشی آمریكا در بمباران اتمی هیروشیما و ناكازاكی نمونه‌ای ازاینگونه اقدام‌ها در تاریخ غرب است.

«محمدحسن قدیری ابیانه» كارشناس عالی امور استراتژیك و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مكزیك در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا به بررسی گزارش منتشر شده توسط كمیته اطلاعات سنای آمریكا پرداخت. وی معتقد است كه تاریخ آمریكا با نسل‌كشی و شكنجه گره خورده است.

این كارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، بیان كرد: گزارش تهیه شده توسط كمیته اطلاعات سنای ایالات متحده آمریكا حدود شش هزار صفحه است كه از این مقدار، یك خلاصه 500 صفحه‌ای سانسور شده منتشر شده است. انتشار تمام این گزارش باعث برملا شدن ابعاد فجیع‌تری از جنایات آمریكا خواهد شد. در سال 2009 میلادی نیز، وزارت دادگستری ایالات متحده دستور انتشار اسناد شكنجه‌های انجام شده توسط نیروهای امنیتی شامل چندین ویدئو را صادر كرد كه باراك اوباما مانع انجام این كار شد. زیرا آنها می‌دانند كه اگر مردم جهان به ابعاد این شكنجه‌ها پی ببرند، چهره آمریكا را بیشتر خواهند شناخت و آبروی این كشور بیش از پیش می‌رود. این گزارش منتشر شده، بخشی از این امر را محقق می‌کند.

وی افزود: برخی مقام‌های آمریكایی مانند «جو بایدن» معاون رییس جمهوری این کشور اعلام كردند كه انتشار این گزارش از این جهت فایده دارد كه مانع تكرار این اعمال شود. یكی از وعده‌های انتخاباتی اوباما، تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو بود كه هیچ‌گاه محقق نشد. هرچند كه این گزارش درباره زمان ریاست‌جمهوری «جورج بوش» است، اما تعطیلی گوانتانامو در زمان اوباما محقق نشد و این شكنجه‌ها در زمان ریاست وی نیز ادامه یافت. شكنجه، ترور، نقض حقوق بشر و جنایت جنگی یكی از پایه‌های اصلی سلطه امریكا است و بدون این اعمال، سیاست خارجی این كشور نزول می‌كند.

قدیری ابیانه در مورد عدم رعایت حقوق زندانیان توسط آمریكا گفت: آمریكا اقدام به ایجاد زندان و بازداشتگاه‌های امنیتی در دیگر كشورها مانند «ابوغریب» در عراق، «بگرام» در افغانستان، گوانتانامو در كوبا و موارد مشابه در كشورهای اروپایی كرده ‌است. دلیل این امر این است كه اشخاص محبوس در این بازداشتگاه‌ها، از كمترین حقوق زندانیان برخوردار نشوند. آمریكا اقدام به تجهیز و به كارگیری كشتی‌هایی در آب‌های آزاد به عنوان بازداشتگاه كرده است تا قوانین داخلی آمریكا نیز شامل این زندانیان نشود.

وی درباره سابقه شكنجه در ایالات متحده، بیان كرد: آمریكا شكنجه را جهانی كرده است. این كشور فنون شكنجه را به سرویس‌های امنیتی كشورهای دیگر مانند ساواك در زمان طاغوت و كشورهای مرتجع منطقه آموزش می‌داد و لوازم و تجهیزات لازم را فراهم می‌كرد. شكنجه و روش‌های آن جزء دروس پژوهشكده‌های نظامی آمریكا است و سربازان باید آن‌ها را فرا بگیرند. اصولا شكنجه امر جدیدی در غرب نیست. كشور آمریكا بر پایه شكنجه و كشتار سرخ‌پوست‌ها شكل گرفت. اروپا نیز به سهم خود شكنجه را زیاد به كار برده است.

این كارشناس مسائل بین‌الملل درباره نقض حقوق بشر، اضافه كرد: كشورهای غربی كه بیش از همه مدعی حقوق بشر هستند، بیشترین سابقه را در انجام شكنجه، جنایت جنگی نسل‌كشی را دارند. جنایات انگلستان در كشورهای مستعمره مانند هندوستان، فرانسه در الجزایر و نسل‌كشی آمریكا در بمباران اتمی هیروشیما و ناكازاكی نمونه‌ای ازاین گونه اقدام‌ها در تاریخ غرب است. تمام این كارها و فجایع اخیر سرویس اطلاعاتی آمریكا در ابوغریب و گوانتانامو نیز مانع ادعای این كشورها در مورد نقض حقوق بشر در كشورهای دیگر نشده است.

قدیری ابیانه در مورد واكنش كشورها و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به این موضوع، گفت: روسیه جنایات انجام شده توسط سرویس اطلاعاتی آمریكا را قاطعانه محكوم كرد. انتقاد دولت چین ملایم‌تر از روسیه بوده است. كشورهای غربی مانند انگلستان و فرانسه نیز مواضعی سست در توجیه این اعمال اتخاذ كردند. علت این موضع گیری توسط كشورهای غربی این است كه در صورت اتخاذ یك موضع صریح، آمریكا ماهیت واقعی حكومت این كشورها برملا خواهد. سازمان‌های بین‌المللی نیز خلاف وظایف خود، موضع محكمی در برابر آمریكا نگرفتند. یك سری از سازمان‌های به اصطلاح دفاع از حقوق بشر مانند «عفو بین‌الملل» و «دیده‌بان حقوق بشر» حداكثر از دادستان كل آمریكا خواستند كه این موارد را مورد رسیدگی قرار دهند. در واقع با این عبارات می‌خواهند طوری جلوه بدهند كه شكنجه یك استثناء و تخلفی در سطوح پایین ارتش و سرویس اطلاعاتی آمریكا بوده است. این در حالی است كه بوش دستور شكنجه و بازداشت‌های غیرقانونی به بهانه مبارزه با تروریسم را به صورت رسمی و كتبی صادر كرده بود و اوباما نیز همان راه را رفت. تمام این اقدام‌ها علیه انسان‌ها در حالی صورت می‌گیرد كه در ملاقات اوباما با شاهزاده انگلستان، هر دو طرف بر رعایت «حقوق حیوانات» تامیر بسیار كردند.

وی در پایان با اشاره به موضع سازمان ملل متحد نیز گفت: متاسفانه در سازمان ملل متحد مكانیزمی برای اجبار آمریكا به ترك شكنجه وجود ندارد. شورای حقوق بشر هم تحت نفوذ آمریكا كار خاصی نخواهد كرد، در حالی كه باید گزارشگر ویژه برای پیگیری این موضوع منصوب كند. به زودی شاهد حادثه‌ای بین‌المللی خواهیم بود كه در اثر آن، ماجرای انتشار گزارش شكنجه توسط سازمان سیا تحت‌الشعاع قرار بگیرد. این یكی از تاكتیك‌های متداول ایالات متحده و رژیم صهیونیستی است كه بارها مورد استفاده قرار گرفته است. نباید گذاشت كه این رسوایی فراموش شود و هر كس باید به نوبه خود در انتشار این گزارش و نمایش ماهیت آمریكا فعالیت كند.

کد N624896

وبگردی