آفتاب
استاد زبان و ادبیا ت فارسی:

ترکیب بند عاشورایی محتشم کاشانی لرزه بر دل می زند

ترکیب بند عاشورایی محتشم کاشانی لرزه بر دل می زند

ترکیب بند عاشورایی محتشم کاشانی تنها شعری است که در بین آثار دیگر شاعران لرزه بر دل و زخمه بر جان می‌زند.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان گفت: ترکیب بند عاشورایی محتشم کاشانی تنها شعری است که در بین آثار دیگر شاعران لرزه بر دل و زخمه بر جان می زند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشان، عبدالرضا مدرس زاده در چهارمین شب برگزاری سوگواره هنر در ساحت عاشورا در حسینیه نخل کاشان (صدره و سرفره) اظهار داشت: شعر محتشم کاشانی به دلیل عنایت الهی و توفیق ربانی در بین آثار شاعران دیگر ماندگار شد.

وی، با اشاره به اینکه از زمان محتشم کاشانی تا کنون ده ها شاعر ایرانی و غیر ایرانی دوازده بند یا حتی به تعداد 50 بند شعر سرودند، افزود: به اقرار همه ادیبان و منتقدان هیچکدام از آنها لطافت، ارزش و اعتبار شعر محتشم را نداشت.

به گفته این استاد دانشگاه، دوازده بند محتشم کاشانی ترکیب بندی بی تکرار است که افتخار سرودن آن توسط این شاعر به عنوان میراث فرهنگی برای کاشانی ها در همه تاریخ به ثبت رسید.

مدرس زاده، با اشاره به ویژگی های شعری این ترکیب بند از جمله فراز و فرود بسیار زیبا و جذاب آغاز و پایان بندها ی آن گفت: نوع وزن شعری ترکیب بند محتشم کاشانی نیز محمل احساس است که با این نوع وزن شعری غم و اندوه را به مخاطب منتقل می کند.

وی، پرسشگر بودن آغاز شعر توسط شاعر در نخستین بیت ترکیب بند با عنوان" باز این چه شورش است که در خلق عالم است" را یکی دیگر از ویژگی های جذاب و اثرگذار شعر محتشم کاشانی دانست و افزود: با پرسش شروع کردن شعر عظمت موضوع را نشان می دهد.

به گفته وی، ترکیب بند محتشم کاشانی تنها اثر در هزاره و یکصد ساله اخیر شعر فارسی است که "کربلا " را به عنوان ردیف در ترکیب بندش قرار داد.

چهاردهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا همراه با نواهای عاشورایی با اجرای ناصر کامش، محتشم خوانی عبدالرضا مدرس زاده استاد ادبیات وزبان فارسی، سخنرانی مهدی نادعلی مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری، نمایش نقل سرخ به همت گروه هنری فجر به کارگردانی محسن خسروی و لالایی خوانی حضرت اصغر(ع) توسط ناصر لیاقت با استقبال شهروندان در حسینیه نخل کاشان (صدره و سرفره) برگزار شد.

کد N624686

وبگردی