آفتاب
اشرف غنی:

افغان هایی که‌ مورد شکنجه‌ سیا قرار گرفته‌ اند باید شناسایی شوند

افغان هایی که‌ مورد شکنجه‌ سیا قرار گرفته‌ اند باید شناسایی شوند

رئیس جمهوری افغانستان خواستار شناسایی شمار افغان هایی شد که‌ مورد شکنجه‌ سیا قرار گرفته‌ اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های افغان، محمد اشرف غنی شب گذشته در یک نشست خبری در کابل تاکید کرد تعداد افغان هایی که‌ مورد شکنجه‌ سیا قرار گرفته‌ اند، باید معلوم‌ شود تا برای اعاده حیثیت و حقوق آنها اقدام کنیم.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا سه شنبه گذشته گزارشی را در مورد اقدامات سازمان سیا برای شکنجه افراد متهم به فعالیت های تروریستی منتشر کرد. کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در گزارش موسوم به شکنجه، سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) را به دروغگویی به کنگره و کاخ سفید متهم کرد. این گزارش جزئیات عملیات سی آی ای علیه القاعده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را علنی کرده است.

وی افزود گزارش مذکور نشان می دهد شماری از هموطنان ما که بی گناه بوده اند، تحت شکنجه قرار گرفته و حقوق آنها پایمال شده است.

محمد اشرف غنی تاکید کرد که اصل مهم موافقتنامه امنیتی افغانستان و آمریکا این است که بعد از پایان سال ۲۰۱۴ میلادی هیچ کسی نمی تواند در خاک افغانستان زندان داشته، اتباع افغان را زندانی کند  یا در خانه های آن ها داخل شود.

رئیس جمهوری افغانستان با تاکید بر اینکه صلح از اولویت های دولت افغانستان است، از تمام هموطنان افغان خواست تا دست به دست هم دهند تا از حلقه خبیث جنگ رهایی یابند.

محمد اشرف غنی با اشاره بر اینکه دین مقدس اسلام و قانون اساسی افغانستان ارزش بیشتری را به بشر قائل شده است، گفت ما مصمم هستیم تا تخطی های حقوق بشر را از بین ببریم و حقوق مردم خویش را تامین کنیم.

کد N624554

وبگردی