آفتاب

ادامه محکومیت جهانی علیه گزارش شکنجه سیا

ادامه محکومیت جهانی علیه گزارش شکنجه سیا

گزارش رفتارهای خصمانه آمریکا با زندانیان جنگ علیه ترور باعث محکومیت جهانی شده و کشورهای سراسر جهان خواستار محاکمه جاسوسان و مقامات ارشد سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین، ایران، آلمان، افغانستان و لهستان از جمله کشورهایی هستند که این اقدامات خصمانه آمریکا را محکوم کردند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به ناراحتی و تاسف متحدان اروپایی واشنگتن گفت: چنین نقض گسترده ارزش‌های دموکراتیک و آزادی خواهانه ما نباید بار دیگر رخ دهد.

کاترین ری، سخنگوی کمیسیون اروپا از این گزارش شفاف استقبال کرده اما هشدار داد، این گزارش سوالات مهم درباره نقض حقوق بشر توسط مقامات آمریکا را به وجود می‌آورد.

رهبر معظم ایران در توییتر آمریکا را به عنوان سمبل ستمگری علیه بشریت نه تنها در برنامه شکنجه سیا بلکه در اجرای قانون داخلی توصیف کرد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز گفت: دولت کابل این اقدامات غیرانسانی را به شدت محکوم می‌کند. هیچ توجیهی برای چنین اقدامات و شکنجه‌های غیرانسانی در جهان امروز وجود ندارد.

لهستان نیز که میزبان یکی از مراکز بازداشت محرمانه سیا بوده که در آنجا شکنجه و بدرفتاری‌های مختلف صورت می‌گرفته از این گزارش احساس شرم کرد.

الکساندر کواسنیوسکی رئیس جمهور سابق لهستان گفت: من بارها جورج واکر بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا را برای پایان دادن به این شکنجه‌های خصمانه تحت فشار گذاشته بودم. من به بوش گفتم که این همکاری باید پایان یابد و پایان یافت. افرادی که قوانین بین‌الملل را نقض کرده‌اند باید تحت پیگیرد قرار بگیرند.

سازمان ملل نیز گفت: این برنامه قوانین بین‌الملل و حقوق بشری اولیه را نقض کرده است.

انتهای پیام

کد N624419

وبگردی