آفتاب

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور از مهمترین اقدامات است

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور از مهمترین اقدامات است

یک استاد دانشگاه گفت: تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور یکی از مهمترین اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که نسخه نهایی آن بزودی منتشر خواهد شد.

علیرضا بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، با اشاره به سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه تدوین این نقشه نیاز اصلی کشور محسوب می‌شود، گفت: با توجه به تفاوت‌های زمانی و شرایط موجود نسبت به گذشته، لازم است که ابزارها و ساختارهای فرهنگی به روز شوند.

بهرامی تصریح کرد: مشکل امروز کشور در حوزه فرهنگی تدوین آیین‌نامه نیست بلکه مشکل ما در اجرای این آیین‌نامه خود را نشان داده است. امروز مشکلات فرهنگی بسیاری در لایه های جامعه وجود دارد که برای همگی آنها آیین‌نامه و طرح تدوین شده اما، متأسفانه این قوانین و مصوبات و آیین‌نامه‌ها به درستی به مرحله اجرا نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه در بعد اجرای چنین آیین‌نامه‌هایی همه دانشگاه‌ها، دانشگاهیان و دستگاه‌های فرهنگی کشور دخیل هستند، افزود: نقشه مهندسی فرهنگی کشور باید براساس نیازهای جامعه به خصوص نسل جوان تدوین شود و ابزارهای اجرایی آن نیز تعریف و پیش‌بینی شود در غیر این صورت این سند نیز به مانند خیلی از سندهای دیگر خاک خواهد خورد.

معاون دانشجویی دانشگاه اراک اضافه کرد: اجرای این نقشه باید در دانشگاه‌ها بسیار مورد توجه قرار گیرد و محتوای دروسی با نگاه اسلامی در ساختارها، نرم افزارها و سخت‌افزارها تدوین شود.

وی درخصوص تدوین طرح توسعه نظام پ‍ژوهش و تعلیم و تربیت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سال‌های اخیر در زمینه پژوهش اتفاقات خوبی افتاده است اما، امروز زمان آن فرا رسیده است که به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه طرح توسعه نظام پژوهش در کشور باید با دید کاربردی شدن پژوهش‌ها به اجرا برسد، افزود: امروز جامعه از دانشگاه، از مراکز پژوهشی و متولیان پژوهش در کشور سوال می‌پرسد که چه مشکلاتی از مردم را می‌توانید حل کنید؟ چشم‌انداز آینده برای رفع مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشور چیست؟

بهرامی انجام پژوهش‌های کاربردی را راهکار پاسخ به نیازهای مردم دانست و گفت: انجام پژوهش‌های کاربردی در کشور تا حدودی بستگی به اختصاص بودجه و اعتبار دارد. در حال حاضر بودجه‌های مناسبی به عرصه پژوهش اختصاص داده می‌شود اما، مشکل اینجاست که این بودجه برای انجام پژوهش‌های غیرکاربردی تخصیص داده می‌شود که در قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد.

وی مشکل عمده حوزه پژوهش در کشور را تأکید بیش از اندازه وزارت علوم و وزارت بهداشت بر چاپ مقالات علمی دانست و افزود: این در حالی است که باید به سمت چاپ مقالات علمی کاربردی حرکت کنیم و در تدوین آیین‌نامه این موضوع مهم را مدنظر قرار دهیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فرهنگ مقاله‌نویسی در کشور سرطان حوزه پژوهش شده است، گفت: مخالف با مقاله‌نویسی نیستم اما، امروز حوزه پژوهش صرفاً به نوشتن مقاله توجه دارد و تا زمانی که به سمت انجام پژوهش‌های کاربردی نرویم و مشکلی را از جامعه حل نکنیم، جامعه به دانشگاه اعتماد نخواهد کرد و دانشگاه را رکن اساسی در نظر نخواهد گرفت.

بهرامی تأکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که در سال‌های آینده حداقل پنج درصد بودجه عمومی کشور به پژوهش اختصاص یابد و به سمت پژوهشی‌های اثربخش و کاربردی سوق پیدا کنیم. همچنین باید از پژوهش‌های تکراری فاصله بگیریم و اموری را مدنظر قرار دهیم که نیاز اصلی جامعه را رفع کنند.

انتهای پیام

کد N624396

وبگردی