آفتاب

کری و نتانیاهو درباره روند صلح خاورمیانه در رم دیدار می‌کنند

کری و نتانیاهو درباره روند صلح خاورمیانه در رم دیدار می‌کنند

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد:‌ جان کری روز یکشنبه برای مذاکره با نخست وزیر اسرائیل درباره تحولات تل‌آویو و کرانه باختری به رم سفر خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد:‌ جان کری روز یکشنبه برای مذاکره با نخست وزیر اسرائیل درباره تحولات تل‌آویو و کرانه باختری به رم سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه برای دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با هدف مذاکره درباره تحولات صورت گرفته در اسرائیل، کرانه باختری، بیت المقدس و منطقه به رم سفر خواهد کرد.

این مذاکرات همزمان با آن صورت می‌گیرد که سیاستمداران اسرائیلی تبلیغات انتخاباتی خود را برای انتخابات ماه مارس سال 2015 میلادی آغاز کرده‌اند.

جنیفر ساکی گفت: کری و نتانیاهو در این دیدار درباره پیشنهادهای گوناگون سازمان ملل برای ایجاد کشور فلسطین مذاکره خواهند کرد.

اردن ماه گذشته میلادی قطعنامه تدوین شده از سوی فلسطین را به شورای امنیت ارائه داده و خواستار پایان اشغال سرزمین فلسطین به دست اسرائیل تا نوامبر سال 2016 میلادی شد. فرانسه، انگلیس و آلمان نیز در حال تدوین قطعنامه‌ای هستند.

جنیفر ساکی افزود: تعداد کشورهایی که در تلاشند تا اقدامی در رابطه با این مساله در سازمان ملل صورت گیرد رو به افزایش است. این مساله مذاکرات با اسرائیل، فلسطین و اعضای اصلی جامعه بین‌الملل را تضمین می‌کند.

فلسطینی‌ها به دنبال ایجاد کشور مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن قدس شرقی خواهد بود. تمامی این سه منطقه در جنگ 1967 میلادی توسط اسرائیل اشغال شده‌اند. اسرائیل راه حل دو کشوری برای ایجاد کشور مستقل و دموکراتیک فلسطین در کنار اسرائیل را می‌پذیرد اما مرزهای پیش از جنگ سال 1967 میلادی را به عنوان اساس مذاکرات نهایی نپذیرفته و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.

در همین حال تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطین پس از کشته شدن یکی از وزرای فلسطینی به دست پلیس مرزی اسرائیل افزایش یافته است.

جنیفر ساکی گفت: آمریکا به شدت نسبت به مرگ زیاد ابوعین رئیس هیات مقاومت در برابر شهرک سازی و دیوار حائل و یکی از رهبران ارشد فتح ابراز نگرانی کرده و خواستار انجام تحقیقاتی شفاف، عادلانه و فوری در خصوص مرگ وی شده است.

انتهای پیام

کد N624183

وبگردی