آفتاب

اسرائیل همکاری امنیتی با ارتش لبنان را مطرح کرد

اسرائیل همکاری امنیتی با ارتش لبنان را مطرح کرد

اگرچه بیروت و تل‌آویو از نظر فنی در جنگ هستند اما ارتش اسرائیل ادعا کرد در حال بررسی امکان همکاری با ارتش لبنان برای مقابله با شبه نظامیان داعش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هرگونه همکاری و هماهنگی عمومی قطعا از سوی بیروت رد می‌شود چرا که همکاری با اسرائیل در لبنان یک جرم محسوب می‌شود.

اما یکی از افسران ارشد ارتش اسرائیل گفت:‌ ائتلاف تحت رهبری آمریکا که در حال مبارزه با شبه نظامیان داعش در عراق و سوریه است، نیروهای مختلف را کنار هم گردآوری کرده و اسرائیل نیز ممکن است اقدام مشابهی را برای توسعه روابط امنیتی کنونی‌اش با مصر، اردن و فلسطین انجام دهد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران خارجی گفت: اگر همه شما یک دشمن مشترک دارید خیلی راحت است که فرصت‌های مشترکی را برای مبارزه با آن پیدا کنید. من از خودم می‌پرسم آیا نیروهای مسلح لبنان نقش مثبت یا منفی بازی خواهند کرد؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند همکاری با نیروهای مسلح لبنان وجود خواهد داشت یا خیر؟ گفت: بله همکاری وجود خواهد داشت.

این مقام مذکور از اشاره به اینکه برقراری روابط در حال جریان است یا خیر امتناع کرده و گفت:‌ من نمی‌توانم وارد جزئیات شود. من باید در این رابطه بسیار احتیاط کنم.

لبنان در حال مبارزه با افراط گرایان سنی سوری در مناطق همجموار با مرزش با سوریه است اما حزب الله لبنان که از ارتش این کشور قدرتمندتر است و در سال 2006 میلادی با اسرائیل وارد جنگ شد، یکی از موانع مهم بر سر راه این همکاری محسوب می‌شود.

حزب الله لبنان در حال کمک به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در ناآرامی‌های این کشور است.

حزب الله لبنان می‌گوید این اقدام به شکست شبه نظامیان داعش کمک می‌کند اما منتقدان می‌گویند این اقدامات آنها تنش‌های فرقه‌ای را در لبنان افزایش داده است.

این افسر ارشد ارتش اسرائیل همزمان با حمایت از همکاری‌ها با ارتش لبنان نسبت به اینکه سلاح‌های پیشرفته اروپا به مقصد بیروت تحت یک بسته کمکی سه میلیارد دلاری عربستان سعودی ممکن است به دست نیروهای غیردولتی برسد، ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام

کد N623995

وبگردی