آفتاب

اوکراین از ادامه آتش‌بس با جدایی‌طلبان خبر داد

اوکراین از ادامه آتش‌بس با جدایی‌طلبان خبر داد

اوکراین اعلام کرد پس از آن که طی دو روز گذشته به ندرت در این کشور بین طرف های درگیر تبادل آتش صورت گرفت و آتش بس تا حد زیادی برقرار بود، تصمیم دارد تا این آتش بس را همچنان ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، آندری لایسنکو، سخنگوی ارتش اوکراین اظهار داشت:‌ طی روز گذشته حملاتی علیه مواضع دولت اوکراین انجام شد اما حجم این حملات تا حد چشم گیری کاهش پیدا کرده است.

این آتش بس در اوکراین به دنبال پیشنهاد چند روز پیش پترو پروشنکو، رئیس جمهوری این کشور به اجرا در آمده است.

قرار است دور جدید مذاکرات صلح طی روزهای آتی برگزار شود اما هنوز تاریخی برای آن اعلام نشده است.

مقامات ارتش اوکراین عنوان کردند که این آتش بس یک اقدام اعتماد ساز بوده و اگر تا چند روز درگیری دیده نشود سلاح های سنگین اوکراین از جبهه نبرد عقب نشینی خواهند کرد.

لایسنکو عنوان کرد: با توجه به اینکه ما تا این حد شاهد کاهش حملات توپخانه‌ای بوده ایم شرایط روز سکوت راهمچنان ادامه داده و امیدوارهستیم گلوله باران باز هم کاهش پیدا کرده و به صفر برسد.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام نظامی بلند پایه روسیه نیز امروز اظهار کرد: یک هیأت نظامی روس به دعوت کی‌یف به شرق اوکراین رفته و در حال کمک به گروه امنیتی سازمان امنیت و همکاری اروپا است تا صلح برقرار شود.

ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه خطاب به دیپلمات های خارجی در شهر مسکو گفت: نمایندگانی از جانب ارتش روسیه به درخواست مقامات اوکراینی به شهر "دبالتسیوه" درشرق اوکراین سفر کرده اند.

گراسیموف تصریح کرد: ماموریت آن‌ها در کنار سازمان امنیت و همکاری اروپا کمک به تصمیم گیری درباره مصالحه به منظور فروکاستن تنش ها و عقب نشینی سربازان از خط مقدم است.

وی گفت:‌ من علنا می گویم که این فرآیند آسان نیست. اگر به خاطر مداخلات خارجی مداوم نمایندگان بسیاری از کشورهای اروپایی ، اعضای ناتو و آمریکا نبود مسائل بحث برانگیز خیلی سریعتر حل و فصل شده بودند.

وی تاکید کرد: هیأت روسی اعزام شده به شرق اوکراین به سرپرستی ژنرال آلکساندر لنتسوف جانشین فرمانده نیروی زمینی روسیه فرستاده شده است.

این هیئت بخشی از یک گروه تحت عنوان مرکز مشترک هماهنگی و کنترل متشکل از چند افسر اوکراینی و روسی است که در تلاش برای توافق بر سر خط آتش بس هستند. مقر این گروه کوچک در شهر دبالتسیوه قرار دارد.

درعین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که سرویس مطبوعاتی وابسته به شورشیان جدایی طلب در شهر اوکراین امروز اعلام کرد، نمایندگان مسکو ، کی‌یف ، جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین وسازمان امنیت و همکاری اروپا قرار است امروز درباره زمان بندی دور بعدی مذاکرات صلح درشهر مینسک به بحث بپردازند .

این سرویس در بیانیه ای گفت : کنفرانس این گروه تماس از طریق اسکایپ برای امروز برنامه ریزی شده است.

اشاره وی به این مذاکره چهار جانبه برای پیدا کردن راه حلی برای جنگ در شرق اوکراین است که ظاهرا به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

بر طبق این گزارش قرار است طرف های این مذاکرات تاریخ نشست بعدی مذاکرات صلح در مینسک را در این کنفرانس اینترنتی تعیین کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که چند سلسله بمب گذاری اسرار آمیز در شهر خارکیف طی چند روز گذشته نگرانی ها از بابت تلاش روسیه به منظور بی ثبات کردن این شهر را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش تقریبا هفته ای نبوده که در آن اهداف نظامی شهر خارکیف هدف بمب گذاری قرار نگرفته باشند. با این حال اغلب این بمبگذاری‌ها، اهداف سطح بالایی نداشته اند و شامل یک پایگاه گارد ملی در تاریخ 2 دسامبر و یک واحد ضد هوایی و بیمارستان نظامی در اواخر نوامبر می‌شوند .

بازرسان گفته اند که در این بمب گذاری ها آثار بمب های پلاستیکی را یافته اند که در زمان شوروی بسیار رواج داشته و اغلب سرچشمه آن‌ها روسیه بوده است.

در تاریخ 10 نوامبر با استفاده از یک بمب پلاستیکی، به مکانی که در آن برای کمک به سربازان ارتش اوکراین پول جمع می‌شد حمله شد و در جریان آن یازده تن زخمی شدند.

شهر خارکیف معروف به پایتخت صنایع دفاعی اوکراین است و در آن چند کارخانه صنایع دفاعی هوافضا و تانک سازی حضور دارند. سرویس های امنیتی اوکراین اخیرا مدعی شدند که توطئه ترور برت کواندرز وزیر امور خارجه هلند را که در ماه نوامبر به شهر خارکیف سفر کرده و از کارخانه تانک سازی "مالی شف" دیدن کرده بود خنثی کرده اند.

این کارخانه اخیرا به منظور نگهداری اجساد قربانیان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین در ماه ژوئیه مورد استفاده قرار گرفت.

سرویس امنیتی اوکراین ویدیویی را پخش کرد که درآن زنی اعتراف می کرد که توسط مقامات اطلاعات نظامی روسیه استخدام شده تا در مسیر هیأت هلندی درشرق اوکراین بمب گذاری کند.

به گفته تحلیل گران صنایع دفاعی خارکیف موجب می‌شود که این شهر هدفی ارزشمند برای شورشیان اوکراینی و کرملین به حساب بیاید.

انتهای پیام

کد N623741

وبگردی