آفتاب

افزایش همکاری آمریکا و پاکستان با امید کم برای دستیابی به صلح افغانستان

افزایش همکاری آمریکا و پاکستان با امید کم برای دستیابی به صلح افغانستان

آمریکا تمایل دارد تا با پاکستان به منظور جلوگیری از پیشروی و حصول موفقیت توسط شبه‌نظامیان به همکاری بیشتری دست بزند اما با وجود اظهارنظر اسلام‌آباد درباره ترغیب شبه‌نظامیان به انجام مذاکره صلح افغانستان تا حدودی دور از انتظار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط نزدیک‌تر میان افغانستان، پاکستان، آمریکا به ویژه در همین دوران خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به نظر کلید اصلی شکست طالبان و القاعده است اما این سه کشور هنوز به یکدیگر مظنون هستند و با وجود روابط نزدیک میان اسلام‌آباد و واشنگتن در ماه‌های اخیر، پاکستان تضمین قطعی برای ترغیب شبه‌نظامیان به منظور حضور در مذاکرات داده است و همین امر، مساله صلح افغانستان را تا حدودی دور از انتظار می‌کند.

طالبان پاکستان همچنین گفته که ایالات متحده حملات هوایی خود در مناطق دورافتاده افغانستان را که محل اختفای شبه‌نظامیان است، افزایش داده است.

افغانستان و پاکستان یکدیگر را به پناه دادن به شبه‌نظامیان و استفاده از آنها به عنوان جاسوس متهم می‌کنند.

طالبان پاکستان و افغانستان متحد اما جدا هستند و هر دو تلاش می‌کنند تا دولت‌هایشان را سرنگون و دولت اسلامی تشکیل دهند.

ژنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان در این باره گفت: آمریکا در حال حاضر جوری رفتار می‌کند که اگر دشمنان ارتش پاکستان امحا شوند، پاکستان می‌تواند به برقراری صلح و سازش طالبان افغان کمک کند. افزایش حملات علیه القاعده به معنای تاکتیک‌های نزدیک‌تر پاکستان - آمریکاست.

آمریکا در نمونه‌ای از داشتن روابط نزدیک‌تر با اسلام‌آباد، اختصاص مبلغ یک میلیارد دلار به عنوان کمک نظامی به پاکستان را برای 2015 تصویب می‌کند.

انتهای پیام

کد N623555

وبگردی