آفتاب
رایزن فرهنگی ایران در عراق:

راهپیمایی اربعین لبیک انسان امروز به «هل من ناصر» امام حسین (ع) است

راهپیمایی اربعین لبیک انسان امروز به «هل من ناصر» امام حسین (ع) است

رایزن فرهنگی ایران در عراق، گفت: راهپیمایی عظیم اربعین، پاسخ انسان آزاده امروز جهان، به ندای «هل من ناصر» امام حسین (ع) است.

رایزن فرهنگی ایران در عراق، گفت: راهپیمایی عظیم اربعین، پاسخ انسان آزاده امروز جهان، به ندای «هل من ناصر» امام حسین (ع) است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری با بیان این مطلب که این روزها، کربلای معلی میزبان زائرانی از 40 کشور دنیا است، گفت: پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی، زیباترین تجلی تعبیر قرآنی حبل‌الله المتین است که مسلمانان جهان را از ملیت‌ها و مذاهب مختلف اسلامی حول یک ریسمان ناگسستنی جمع کرده است.

وی در خصوص اهمیت و جایگاه معنوی زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین، افزود: زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) توسط ائمه معصومین (ع) تأکید شده و مسلمانان و بالاخص شیعیان کشورهای عربی و به تازگی تمامی شیعیان جهان، نسبت به زیارت مرقد امام حسین (ع) اهتمام ویژه‌ای دارند. با مشاهده خیل زائران ایرانی و غیرعربی، نباید فلسفه و روح حاکم بر اربعین را تنها یک تعبیر پررنگ عربی دانست؛ بلکه در یک نگاه کلی آزادگی، از خودگذشتگی و حقیقت‌جویی صاحب این همایش باشکوه را بایستی مهم‌ترین دلیل برای این حضور تاکنون 20 میلیونی مسلمانان جهان عنوان کرد.

رایزنی‌ فرهنگی ایران در عراق همچنین با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در خصوص این رویداد بزرگ، گفت: به همت ستاد فرهنگی اربعین و با کمک نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگی، اقداماتی داریم تا نماد فرهنگی اربعین را بالاتر ببریم؛ اما مهم‌ترین موضوع در این باره آگاه‌سازی جهانیان نسبت به این رویداد عظیم است.

وی تأکید کرد: هدف ما از فعالیت فرهنگی ایام اربعین در عراق، در وهله اول بهره‌برداری بیشتر زائران از نظر معنوی از این سفر ارزشمند است که برای این کار تولیدات فرهنگی خوبی در حال حاضر تولید و توزیع شده است. همچنین برنامه‌های معرفتی متعددی در قالب سخنرانی و مداحی برای ساعات مختلفی از روز در موکب‌ها برنامه‌ریزی کرده و با همت خود زائران با معرفت حسینی برگزار می‌کنیم.

وی در خصوص بازتاب این تجمع در جهان، گفت: طبق اذعان رسانه‌های مختلف دنیا، راهپیمایی اربعین، حرکتی نمادین و اسلامی است که در حال حاضر به محلی برای نمایش قدرت شیعیان تبدیل شده؛ و می‌توان گفت که در حقیقت، راهپیمایی اربعین، پاسخ آزادگان امروز جهان، به ندای «هل من ناصر» امام حسین (ع) در کرانه‌های فرات است.

اباذری درباره وجه تمایز اربعین امسال با سال‌های گذشته، اظهار کرد: 14 سال از رفتن دیکتاتور مخوف بغداد گذشته و بعد از حکومت صدام، شیعیان هرساله اربعین را باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار کرده و جمعیت بیشتری نیز نسبت به سال‌های قبل در این مراسم حاضر می‌شوند. این ظرفیت فرصتی طلایی و مناسب است تا در عصری که چهره اسلام ناب با فعالیت گروه‌های افراطی مانند داعش، آسیب دیده است، جهانیان شاهد محبت، صلح و دوستی، عطوفت و مهربانی، در مسیر راهپیمایی اربعین باشند.

وی ادامه داد: اربعین حالا دیگر یک مراسم ساده عزاداری و یا گرامی‌داشت صرف نیست. اربعین به استناد آمارها، بزرگ‌ترین همایش انسانی در جهان است که رنگ و بوی معنوی و دینی دارد و امروزه حتی کسانی که شناخت درستی از اسلام ندارند، چشم آنها به آمار و اخبار آن دوخته شده است. یک گردهمایی عظیم که در آن افرادی با اقشار مختلف، خودشان را به شهری در عراق می‌رسانند؛ بدون آنکه برای این سفر طولانی زاد و توشه‌ای به همراه داشته باشند.

اباذری، رایزن فرهنگی کشورمان در عراق، در پایان سخنان خود، با بیان اینکه اربعین پیام‌هایی دارد که هنوز خیلی از آنها رمزگشایی نشده‌اند، گفت: اربعین یک پدیده الهی، دینی و فرهنگی است که امروزه نه به یک سنت؛ بلکه بر اساس یک اعتقاد عمیق باشکوه معین خود برگزار می‌شود. اربعین یک فرصت استثنایی برای مسلمانان است. مسلمانانی که در جهان پر از چالش‌های اجتماعی و اخلاقی و نابرابری رسانه‌ای، در معرض هجوم بی‌وقفه قرار دارند. خوب است از این امانت سنگینی که در دستان ما است، بهترین بهره‌مندی را داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N623203

وبگردی