آفتاب
نماینده پارلمان انگلیس در گفتگو با مهر:

ایران ستون ثبات منطقه است/در آستانه دستیابی به توافق هسته‌ای هستیم

ایران ستون ثبات منطقه است/در آستانه دستیابی به توافق هسته‌ای هستیم

نماینده پارلمان انگلیس، ایران را کشوری قدرتمند و ستون ثبات منطقه خوانده و خواستار آشنا شدن جمهوری خواهان آمریکا با حقایق ایران شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر شاهد اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی وی محمد جواد ظریف درباره دستیابی به توافق هسته ای جامع بین ایران و گروه 1+5 تا 3 یا 4 ماه آینده و قبل از پایان 7 ماه تمدید شده امکان پذیر است.

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی با "ریچارد بیکن" نماینده مجلس عوام بریتانیا گفتگویی در این خصوص انجام داده است که مشروح آن در زیر آمده است:

*خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: وزرای خارجه ایران و آمریکا می گویند که ظرف 3 یا 4 ماه آینده توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 انجام خواهد. ارزیابی شما از این حرف چیست؟ایا با توجه به مشکلات موجود این امر امکان پذیر است؟

*ریچارد بیکن:   فکر می کنم اینکه توافق ظرف هفته های آینده حاصل شود یا چند ماه بعد دارای اهمیت نیست بلکه مهم است این است که یک راه حل وجود دارد و جهان در آستانه دستیابی به یک راه حل است که برای طرفین قابل قبول است و به طرفین اطمینان می دهد. بطوریکه ایران به برنامه ها و خواسته هایش ادامه بدهد و جامعه جهانی هم ار برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل کند. ایران برنامه هسته ای خود را در دهه 60 با کمک ایالات متحده آمریکا آغاز کرد. ایران هنوز هم به فعالیت صلح آمیز هسته ای خود ادامه می دهد. ما می دانیم که ایران از کمک های روسیه در این خصوص استفاده می کند. مسئله هسته ای مسئله مهمی است. مشکلاتی وجود دارند که قابل حل و فصل هستند. باید توجه داشت که حل و فصل مسئله هسته ای مشکلات دیپلماتیک بین ایران و انگلستان و دیگر کشورهای غربی را هم حل و فصل نمی کند بلکه مسائل زیادی وجود دارند که باید در خصوص آنها با هم همکاری کنیم.

*گفته می شود که قرار است ایران و گروه 1+5 تا ماه مارس به یک "توافق سیاسی" دست یابند، منظور از توافق سیاسی چیست؟

نمی دانم جزئیات دقیق این توافق چه خواهد بود. وزیر خارجه آمریکا تلاش های زیادی انجام می دهد تا توافق حاصل شود و ایران هم باید از این فرصت برای بهبود دامنه مذاکراتش استفاده کند. کاملا مشهود است که دستاوردهای زیادی به دست آمده است. راه برای برگشت ایران به جامعه جهانی هموار شده است. ایران ظرفیت های زیادی دارد که می تواند ارائه کند. ایران یکی از قدرت های بزرگ منطقه است. خیلی از مقامات غربی از موقعیت و نقش تاریخی ایران در منطقه آگاه هستند و صادقانه باید بگویم ما از خیلی چیزها که برای ایران اتفاق افتاده خبر داریم و متاسفیم و می خواهیم فصل جدید و بهتری در روابط با ایران باز شود.

تشکیل کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری به خواست رئیس جمهوری ایلامی ایران نشان دهنده تیزبینی اوست. بطوریکی بسیاری در تهران جمع شده اند و درباره مبارزه با خشونت و افراط گرایی صحبت می کنند. تصویر ایران در بسیاری از رسانه های غربی متوازن و منطقی ارائه نشده است. در سال های اخیر این وضعیت کمی بهتر شده است. بسیاری ایران را کشور و نظامی عجیب تلقی می کنند. اما حقیقت این است که ایران یک کشور عادی پیشرفته با جمعیتی بزرگ است که می خواهند تجارت کنند. ایران مثل دیگران می خواهد در صلح و آرامش زندگی کنند. در سال های گذشته شاهد حجم زیادی از برنامه های ایران هراسی بوده ایم و وقتی به حقایق موجود نگاه می کنیم به نظر می رسد که این کارها با اهداف خاصی انجام شده اند. حقیقت این است که ایران پایه های ثبات در منطقه است. ایران مکانی امن است که مردم بطور عادی به کار و تجارت خود می پردازند در حالی که وقتی به همسایه های ایران در شرق و غرب نگاه می کنیم اوضاع چنین نیست. ایران می تواند نقش مهمی در منطقه بازی کند و به ثبات و امنیت منطقه کمک کند. ایران یک قدرت بسیار مهم منطقه ای است.

*ظرف چند هفته آینده جمهوری خواهان کنترل سنا و کنگره آمریکا را در دست خواهند گرفت. آیا به نظر شما جمهوری خواهان به تصویب دور جدیدی از تحریم ها موجب مرگ توافق هسته ای با ایران خواهند شد؟

ممکن است آنها این کار را بکنند. در میان جمهوری خواهان کسانی هستند که می خواهند مشکل ایجاد کنند. توصیه من این است که جمهوریخواهان به تهران بیایند و با مردم عادی دیدار کنند. من مطمئن هستم که آنها تعجب خواهند کرد. به نظر من ایران که یکی از تمدن های بزرگ جهان بوده پیام های زیادی برای ارائه به آنها و جهان دارد. خیلی ها در غرب از این مسئله مطلع نیستند. حتی بسیاری در کشورهای غربی وجود دارند که هنوز نمی دانند ایران یک کشور عربی نیست و اطلاعات بسیار کمی درباره ایران دارند. به نظر من باید ایران جایی شود تا این افراد بیایند و این حقایق را بینند و به جمهوری خواهان آمریکا هم توصیه می کنم که باید بیایند و ایران را ببینند تا بدانند ایران پر از انسان هایی منطقی است. اگر آنها این را بفهمند فضای سیاسی عوض خواهد شد.

----------------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N623162

وبگردی