آفتاب

بیانیه جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع‌حقوق بشر به‌مناسبت روز حقوق بشر

بیانیه جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع‌حقوق بشر به‌مناسبت روز حقوق بشر

جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر به‌ مناسبت روز جهانی حقوق بشر - 19 آذر 1393 برابر با دهم دسامبر 2014 - بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بخش‌هایی از این بیانیه که در 10 بند تدوین شده، آمده است:

دهم دسامبر هر سال که مصادف با تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر است، فرصت مناسبی است تا ضمن مرور بندهای این اعلامیه، میزان پایبندی کشورها و دولتها به مفاد آن و میثاقین حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اقتصادی و اجتماعی را مرور کنیم.

علیرغم ادبیات بسیار زیبای مفاد این اعلامیه و اهداف بسیار بزرگی که در آنها نهفته است، بسیاری از کشورها همچنان به نقض صریح و آشکار آنها پرداخته و ارزشهای متعالی انسان ها را به سخره گرفته اند. آزادی، حق برابری، حق زندگی و برخورداری از امنیت، حق داشتن محاکم بی طرف و دادرسی عادلانه، حق تردد و تابعیت و حق مالکیت و سایر حقوقی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر به آنها تصریح شده است، همواره مورد تعرض دولت‌ها واقع شده و سخت گیری‌ها و سلب آزادی ها و شکنجه های خشونت آمیز همچنان پا برجاست.

آنچه در این اعلامیه و میثاقین یادآوری شده است و قریب به اتفاق کشورها مفاد آن را تعهد کرده‌اند، مسئولیت نهادهای ملی و بین المللی و سازمانهای مدافع حقوق بشر را آنچنان سنگین می کند که نمی توان در تلاش برای اجرای مفاد آن کوچکترین شک و تردیدی روا داشت و نسبت به نقض مفاد آن بی‌تفاوت ماند.

واقعیت این است که در عصر حاضر و با وجود پیشرفت‌های شگرف اطلاع‌رسانی و آشنایی انسان‌ها با حقوق قانونی خود و نظارت نهادهای بین المللی و سازمان‌های غیردولتی، روند نقض حقوق بشر نه تنها کاهش نیافته، بلکه شکل مدرن تری به خود گرفته و نقض حقوق بشر به‌صورت فاحش ادامه دارد. هر روز در جای جای این جهان شاهدیم که حقوق بشر بطور سیستماتیک نقض می شود نقض حقوق بشر در جهان واقعیتی است که پیوسته شاهد آنها هستیم و متاسفانه اراده استواری برای جلوگیری از آنها وجود ندارد و پیشرفت علم و فناوری نیز نتوانسته کمکی به رعایت و اجرای حقوق بشر کند.

جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر به عنوان یک سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر بر اجرای مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین، خود را همواره موظف دانسته در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزد و پیوسته کوشش نماید تا در جهت بهبود میزان پایبندی دولتها به این اعلامیه قدم‌های محکمی بر دارد.

این جمعیت در راستای اجرای مفاد اساسنامه و وظایف ذاتی خود همواره وضعیت رعایت حقوق بشر در سراسر جهان را پایش کرده و در موارد ضروری اقدامات شایسته را انجام داده است.

در موارد نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف، به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورهای هدف در میان گذاشته و ضمن درخواست توضیحات لازم، تعهدات بین المللی را به دولت متبوع یاد آوری کرده و رعایت حقوق شهروندی را تذکر داده است. در پاره‌ای از موارد نگرانی‌ها به نامه نگاری‌های متعدد انجامیده است.

بازدید از جلسات دادرسی و نظارت بر بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها، دیدار با مسئولان کشوری، نظارت بر حقوق شهروندی در امر برگزاری انتخابات، صدور بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها، اعتراض به تحریم‌های یک جانبه و چندجانبه، حفظ محیط زیست، بررسی طرح‌ها و لوایح قانونی و ... از اقدامات این جمعیت در راستای حقوق بشر است.

در پایان این بیانیه، این جمعیت در خصوص عدم تصویب قانون جرم سیاسی، تضعیف جایگاه وکلای مدافع، بروز فساد به‌ویژه مالی و اقتصادی ابراز نگرانی کرده است.

انتهای پیام

کد N623138

وبگردی