آفتاب
لاریجانی:

بیداری اسلامی با توپ، تانک و پایگاه نظامی علاج نمی‌شود

بیداری اسلامی با توپ، تانک و پایگاه نظامی علاج نمی‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهان از شرایط تک‌بُعدی خارج شده است، گفت: بیداری اسلامی با توپ، تانک و پایگاه نظامی علاج نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی امروز در همایش نقش جنبش دانشجویی در تحولات اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاه مادر در کشور تاکنون کارهای خوبی انجام داده، از این‌رو لازم می‌دانم از روسای این دانشگاه تشکر کنم.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم کاری که در دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران انجام می‌شود در نوع خود در کشور منحصربه‌فرد است، افزود: خیلی لازم است که ما در زمینه مطالعات جهانی پیشرفت داشته باشیم، زیرا اگر ما در حال حاضر سیاست را به معنای عام آن در نظر بگیریم که تمامی ساحت‌ها را در بر می‌گیرد، همه ساحت‌ها از جمله حوزه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که تصمیم‌گیری در این حوزه‌ها بخش بسیار مشکلی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کشورهای شرقی یک مقدار راحت‌گیری در امور سیاسی وجود دارد، تصریح کرد: به قول دکتر مدرس که می‌گفت به هر کسی در مورد شغل حرف می‌زنیم،‌ می‌گوید بلد نیستم به جز وزارت که کاملا می‌پذیرند، ولی عرصه سیاست پیچیده است،‌ به طوری که کانت در این زمینه می‌گوید شاید ما هیچ رشته‌ای به مشکلی و دشواری سیاست نداشته باشیم، چون همه ابعاد را باید در نظر بگیریم.

لاریجانی ادامه داد: در حوزه سیاست شما باید اراده‌های ملت‌ها را معطوف به سمت هدفی مشخص کنید که این کاری بسیار سخت است، یعنی باید از یک عقلانیت برخوردار باشید تا اراده‌ها معطوف به هدف شود و برای اینکه از عقلانیت برخوردار شوید، باید پایه‌های تحقیقی عمیقی داشته باشید و گسترش دانش در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای هر امر مطالعاتی باید اموری را در نظر گرفت، گفت: از منظر شرایط جهانی فکر می‌کنم چند اصل را باید در نظر بگیریم، ما باید در کل سیاست‌مان این باشد که نقاط اشتراک‌مان با کشورهای دیگر از بُعد اجتماعی، سیاسی و... را بشناسیم و براساس آنها گام برداریم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شرایط منطقه ما مثل راه رفتن روی شنزار است و پایداری آن کمی ضعیف شده، ادامه داد: اگر در این دهه اخیر حوادث منطقه را مشاهده کنید، حرکت روی ماسه بادی را حس می‌کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط منطقه افزود: حضور جریانات تروریستی معلول 3 ضلع آمریکا، انگلیس، برخی کشورهای منطقه و سایر کشورها مانند پاکستان است.

لاریجانی با بیان اینکه جهان از شرایط تک‌بُعدی خارج شده است، افزود: در حال حاضر برخی قدرت‌های منطقه که هیچ وقت نبوده‌اند، بروز کرده که اینها گاهی اوقات با ما و سایر کشورها منافع مشترک داشته و گاهی ندارند.

وی با بیان اینکه در منطقه جریان‌های موثر نیز به وجود آمده‌اند که حیثیت دولتی ندارند اما از ظرفیت‌های بالایی در  تحول برخوردار هستند، ادامه داد: به طور مثال حزب‌الله دولت نیست اما از یک دولت تاثیرگذارتر است و به نسبت جریان‌های دیگری مانند صهیونیست و حماس به وجود آمدند که در گذشته نبودند.

رئیس مجلس شوری اسلامی ادامه داد: البته باید گفت این جریان‌های به وجود آمده ورژن‌های خوش‌خیم و بدخیم دارند و به این دلیل است که شرایط منطقه را متفاوت می‌کنند لذا مطالعه شرایط منطقه و اینکه بفهمیم به چه سمتی پیش می‌رود و کجا باید پایه‌های خود را قرار داد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لاریجانی با اشاره به تحولات هفته‌های اخیر در منطقه، گفت: تحولات پیش آمده به چند سال قبل بر می‌گردد که آمریکا پایگاهی برای خود در منطقه ایجاد کرد و هنوز تصور می‌کند کنترل و به دست آوردن منافع بیشتر به وجود پایگاه نظامی برمی‌گردد؛ که این فکر قدیمی است، چرا که نوعی روشن‌بینی در منطقه به وجود آمده است که البته در همه مناطق دنیا این روشنگری به وجود آمده اما جنس این روشن‌بینی در منطقه ما متفاوت است.

وی همچنین با یادآوری اینکه عکس‌العمل جوانان و بیداری اسلامی در منطقه با توپ، تانک و پایگاه نظامی علاج نمی‌شود، تصریح کرد: چنین رویکردی قدیمی است که البته با توجه به سوابق آن توسط دانشگاهیان قابل مطالعه است که در کل ایستایی شرایط منطقه چطور و در کجا به دست می‌آید و منطقه چگونه از سیال بودن خارج می‌شود؟

رئیس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به یکی از دانشجویان درخصوص پدیده تروریسم و تشدید آن و نقش دانشجویان، دولت و مجلس ایران در این رابطه، گفت: مسئله تروریسم در منطقه بسیار مهم است و نقش دانشجویان روشنگری است، چرا که تروریسم بر جهل سوار است. به طور مثال در منطقه نفرت از آمریکا زیاد است و این جریان‌های تروریستی بر این موج سوار شده و تفکرات دیگر آنها مخفی می‌ماند.

وی ادامه داد: البته باید گفت پشت‌سر بسیاری از جریان‌های حاضر، سرویس‌های اطلاعاتی غربی و منطقه‌ای هستند که از آنها حمایت می‌کنند.

لاریجانی افزود: نکته مهم این است که در دهه اخیر آمریکا چندین جنگ در منطقه به راه انداخته که بعد از آن شاهد به وجود آمدن جریان‌های تروریستی هستیم که کشورهایی همچون افغانستان و عراق نیز نمونه آن است، لذا تحقیق جامع و روشنگری در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

وی در پاسخ به دانشجویی که در ابتدا معتقد بود بیشتر صحبت‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای بود و نه دانشجویی و اینکه مجلس و رئیس آن درخصوص حوادثی همچون کوی دانشگاه و ... چه مسئولیتی دارند و خود را چقدر مکلف می‌دانند؟ گفت: به هر حال هر حکومتی ممکن است در خلل مسائل اجرایی مشکلاتی داشته باشد، اما توجه کنید در شرایط منطقه تنها کشوری هستیم که دموکراسی پایدار داریم و از ثبات و امنیت برخورداریم البته این به این معنا نیست که اشکالی وجود ندارد.

رئیس مجلس شوری اسلامی با بیان اینکه تلقی شما باید نسبت به موضوعات درست باشد، تصریح کرد: حتی در کشورهای منطقه دارای ثبات بیشتری هستیم اما به هر حال باید به بسیاری از مسائل و مشکلات بپردازیم. به طور مثال درخصوص حمله به کوی دانشگاه که 2 بار صورت گرفت، مجلس به آنها ورود کرد و گزارشی تهیه و به قوه قضائیه فرستاد و به دلیل اینکه قوا از یکدیگر تفکیک هستند، مجلس تا جایی که اجازه داشت توانست به این موضوعات رسیدگی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در اقتصاد و حوزه‌های سیاسی نیز مشکلاتی داریم لکن در کلان، حفظ مردم‌سالاری و صیانت از کشور را در دستور کار خود داریم.

کد N623014

وبگردی