آفتاب
گزارش شکنجه سیا مشخص کرد:

مشارکت بیش از 24 کشور جهان در بازداشت و انتقال افراد به زندان های سیا

مشارکت بیش از 24 کشور جهان در بازداشت و انتقال افراد به زندان های سیا

گزارش کمیته اطلاعات سنای امریکا در مورد شکنجه های سازمان سیا نشان می دهد که بیش از 24 کشور در امر بازداشت غیرقانونی و انتقال افراد به زندان های مخفی آمریکا در نقاط مختلف جهان مشارکت داشته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته اطلاعات سنای آمریکا شب گذشته گزارشی را در مورد اقدامات سازمان سیا برای شکنجه افراد متهم به فعالیت های تروریستی منتشر کرد.

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در گزارش موسوم به شکنجه، سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) را به دروغگویی به کنگره و کاخ سفید متهم کرد. این گزارش جزئیات عملیات سی آی ای علیه القاعده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را علنی کرده است. رئیس جمهور آمریکا در واکنش به صدور گزارش کمیته اطلاعاتی سنا درباره اقدامات سیا در شکنجه متهمان، از سازمان جاسوسی کشورش انتقاد کرد. اوباما شیوه های شکنجه سیا را خلاف قوانین موجود در آمریکا دانسته است.

گزارش سنا علاوه بر تشریح جزئیات شیوه های جنجالی سی آی ای برای کسب اطلاعات از مظنونان مطرح تروریستی، تاکید کرد که این شیوه ها به نتایج مفیدی منجر نشده است.

در همین رابطه بی بی سی تصویری را منتشر کرده که در آن لیست کشورهایی که در امر بازداشت غیر قانونی و انتقال افراد به زندان های مخفی مریکا مشارکت داشته اند مشخص است.

در پی حملات 11 سپتامبر، "جرج بوش" رئیس جمهور سابق آمریکا، به سازمان سیا دستور بازداشت مظنونین به فعالیت های تروریستی در سراسر جهان را صادر کرد. این افراد پس از عملیاتی که به بازداشت آنها ختم می شد، می بایست در زندانهای مخفی سازمان سیا در سراسر جهان نگهداری می شدند. در این بازداشتگاه ها، سازمان سیا بازداشت شدگان را زیر انواع بازجویی ها و شکنجه قرار می داد که حقوق اولیه آن ها را به راحتی نقض می کرد. همچنین ماموران سازمان سیا اجازه یافتند تا بدون طی مراحل حقوقی کار، این افراد را به نقاط مختلف جهان منتقل و از کشوری به کشور دیگر و از بازداشتگاهی به بازداشتگاه دیگر انتقال دهند و بازجویی نمایند.

کد N622654

وبگردی