آفتاب

کلاهبرداری چند صد میلیون دلاری گروه تامین غذا و آب برای سربازان آمریکایی در افغانستان

کلاهبرداری چند صد میلیون دلاری گروه تامین غذا و آب برای سربازان آمریکایی در افغانستان

دولت آمریکا «گروه عالی»، یکی از بزرگترین تامین کنندگان مایحتاج نیروهای آمریکا در افغانستان را به خاطر گران فروختن شیادانه آب و غذا به دولت جریمه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، «گروه عالی» که مقرش در آمستردام قرار دارد و استفان اورنستین،‌ میلیاردر آمریکایی صاحب آن است به اتهامات مجرمانه اعتراف کرده و موافقت کرد تا ضمن پرداخت جریمه‌های بسیار زیاد، شکایت‌های مدنی در این پرونده را که توسط وزارت دادگستری آمریکا ارائه شده حل کند.

در این اتهامات آمده است، یکی از موسسات فرعی «گروه عالی» در سوئییس تحت عنوان «سرویس غذایی عالی GmbH» و موسسه «سرویس غذایی عالی FZE» مستقر در دبی نقشه‌ای را ارائه کردند تا با گرانتر فروختن آب و غذا، سود و بهره دریافتی خود را از قرارداد 8.8 میلیارد دلاری این گروه برای تامین ارتش آمریکا در افغانستان در جریان سالهای 2005 تا 2009 میلادی افزایش دهند.

دولت آمریکا گفت: این کمپانی‌ها به طور شیادانه قیمت‌های تعیین شده برای بازار محلی را که آماده فروختن غذای آماده و بطری‌های آب به آمریکا بودند، افزایش دادند و 48 میلیون دلار هزینه اضافی برای دولت به وجود آوردند.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، ایمیل‌های داخلی میان مدیران اجرایی این کمپانی که توسط دولت واشنگتن ارائه شده،‌ تصمیم حساب شده آن‌ها برای افزایش قیمت‌ها از طریق یک کمپانی واسط در امارات را نشان داد.

وزارت دادگستری آمریکا افزود: این کمپانی در سال 2007 میلادی یکی از مدیران را که تهدید کرده بود درباره این گران فروشی به ارتش آمریکا اطلاع می‌دهد، اخراج کرده است.

این دو کمپانی به اتهامات کلاهبرداری اعتراف کرده و 288 میلیون دلار جریمه، جبران خسارت و بازپرداخت‌های وجه را پرداخت خواهند کرد.

در مورد پرونده‌های مدنی، گروه «عالی» 101 میلیون دلار را برای رسیدگی به شکایت «شنود و جاسوسی» که توسط یکی از مدیران سابق ارائه شده و این گروه را به گران فروشی حساب شده به دولت متهم کرده، پرداخت خواهد کرد. یک جریمه 45 میلیون دلاری دیگر نیز در مورد پرونده‌های گران فروشی ویژه تحمیل شده است.

جویس براندا، معاون دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای گفت: راه حل‌ها و توافق نامه‌های مدنی بیانگر تلاش‌های مداوم وزارت دادگستری برای محاکمه مقاطعه کارانی است که در گران فروشی و سودجویی‌ها از جنگ دست داشته‌اند. این وزارتخانه مقاطعه کارانی را که دانسته و عمدی به دنبال سرمایه مالیات دهندگان هستند، تحت پیگیر قرار خواهد داد.

اما شارما، مشاور حقوقی کل «گروه عالی آمریکا» گفت:‌ما مسئولیت کامل اقدامات گذشته را می‌پذیریم و از صمیم قلب متاسف هستیم. ما می‌دانیم که برای بدست آوردن مجدد اعتماد، باید همیشه با شرافت عمل کنیم.

انتهای پیام

کد N622573

وبگردی