آفتاب

بیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر

بیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر (19 آذر 1393برابر با دهم دسامبر 2014) بیانیه‌ای صادر کرد.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر (19 آذر 1393برابر با دهم دسامبر 2014) بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این بیانیه به شرح زیر است:

همه ما انسانیم همان موجودی که از عقل، اندیشه و تفکر و اراده و کرامت برخوردار است و اختیار دارد که در مسیر خوبی و روشنایی و حق و عدل قدم بردارد یا به بدی ها و زشتی ها آلوده شده و با ستم پذیری و ستمگری، استعدادهای بی کران خدادادی را به هدر دهد.

همه ما انسانیم همان موجودی که بنا به تصریح قرآن کریم، امانتدار بار مسئولیت الهی است و بر بسیاری از مخلوقات عالم برتری یافته است.

همه ما انسانیم همان موجودی که در گذر تاریخِ حیات او به اراده الهی، بهترین‌­ها برگزیده شده و ماموریت یافتند تا با تحمل سختی­‌های بسیار پیام‌رسان مسیر حق و عدل باشند و زمینه ارتقای آگاهی­‌های عمومی و حرکت در مسیر تعالی را فراهم آورند.

همه ما انسانیم. ممکن است از خوبان باشیم و به انسان بودنمان افتخار کنیم و اینکه همواره در تلاشیم که مرحمی بر درد دردمندان باشیم و راه پیشرفت و رهایی و زندگی شایسته را برای همگان فراهم آوریم و ممکن است در زمره بدکاران و ناقضان حق و عدل باشیم که همگان از ما عذاب کشیده و کلام الهی را زمزمه کنند که عجب قابلیتی، می‌­توان از حیوان نیز پست تر عمل کرد و مخرب‌­تر بود!

آنچه روشن است اینکه ما انسانها در هیچ دوره ای از تاریخ، نمونه فراگیر و جهانشمولی از عملکرد اخلاقی و انسانی شایسته را ارائه نکرده ایم و همواره در طول حیات بشری نمونه‌­های متعدد فاصله طبقاتی و بی عدالتی­، انواع تبعیض ها بین دارا و ندار، سیاه و سفید، زن و مرد، اقلیت و اکثریت را تجربه کرده و نتوانسته­‌ایم امانتدار خوبی در نظام هستی باشیم. در همین یک قرن گذشته از سوی ما انسان­ها (البته در مغرب زمین) دو جنگ جهانی به راه افتاد و میلیون­ها همنوع ما به کام مرگ فرو غلطیدند. در برخی درگیری ها و نزاع‌­های قومی و قبیله­‌ای هزاران انسان بیگناه دسته جمعی ذبح شدند، اما هیچگاه عدالت در مورد جنایتکاران به‌خوبی اجرا نشد. آدمی حتی در روابط با طبیعت از هر بی پروائی و تخریب و سوءعملکرد دریغ نکرد آنگونه که در یکصد سال اخیر معادل تمام دوره‌­های گذشته حیات بشری محیط زیست و منابع طبیعی جهان آسیب دیدند. روند حرکت جامعه انسانی با همه فراز و فرودها ادامه دارد. هم پیشرفت های شگرف و بی سابقه علمی و فنی و مهارتی را می توان در عرصه‌های مختلف مشاهده کرد و هم از نمونه های منفی رفتار بشر رنج کشید و به سوگ نشست. برای آنکه خوبی هایمان بر بدی ها غالب شود و زندگی عمومی همه ما رنگ تازه­ای یابد، آیا راهی جز این است که به کرامت ذاتی خود برگردیم و اقتضائات آن را رعایت کنیم؟ آیا می­‌توان بدون شناسایی حقوق و مسئولیت های خود در جامعه پیچیده کنونی، عنصر مفیدی برای خود و دیگران بود؟ آیا نباید عملکردهایمان بهتر شود؟ آیا منطقی نیست که همه دست بدست هم دهیم تا انواع تبعیض­‌ها و بی عدالتی­‌ها و خشونت ها و نابردباری ها از زندگی انسان رخت بربندد یا به‌ نحو قابل توجهی کاهش یابد؟ پاسخ به این پرسش‌ها و ده­‌ها پرسش مهم مشابه دغدغه‌­ای است که هر روزه باید بدانها اندیشید. از این منظر شعار امسال سازمان ملل برای روز جهانی حقوق بشر که عدد 365 را در ادامه این عنوان مطرح کرده بهتر قابل درک می­‌شود. آری هر روز سال، روز حقوق بشر است و هیچ ساعت و لحظه­‌ای را نمی­‌توان یافت که رعایت حقوق انسانی در تمامی جلوه‌­های زندگی بشر ضرورت نداشته باشد. در اندیشه توحیدی، بشر برای رعایت حقوق انسانی مسئولیتی دو چندان بر عهده دارد چرا که هم در مقابل خالق خود پاسخگوست و هم اینکه حق الناس را از هر حقی غیر قابل نقض‌­تر قلمداد می­کند. چنین انسانی علی‌­القاعده باید زیست اخلاقی و مطبوعی داشته باشد. اگر در نمود عینی جامعه مدعی دینداری چنین جلوه هایی جاری وساری نیست، جا دارد دردمندانه بررسی شود که علل و عوامل موثر کدامند؟ وقتی اندیشه‌ای برای نوع بشر کرامت ذاتی قائل است و تفاوت در زن و مرد بودن و قومیت­ها و فرهنگ‌های مختلف را در جهت شناخت بهتر انسان‌ها از یکدیگر محسوب می کند و احیای حتی یک نفر از کل جامعه بشری را امری آرمانی و بسیار حائز اهمیت بشمار می آورد و تاکید دارد که آدمی باید دنیا و آخرت خود را همواره آباد کند و حرکت متعادل و عقلانی و منطقی را پیشه خود سازد، از حیث نظری راه تعالی را در اختیار هر مخاطبی قرار می­‌دهد اما اگر در عمل، مدعیان آن اندیشه راه دیگر بروند از که باید گلایه کرد؟!

مناسبت های سالیانه جملگی امور اعتباری هستند که در سطوح ملی یا جهانی به صلاحدید نهادهای تصمیم گیرنده ذیربط تعیین شده‌­اند؛ فلذا فی نفسه واقعیات را تغییر نمی‌دهند، مگر اینکه ما انسان‌ها بخواهیم و همت کنیم که وضع بهتری بدست آید. مناسبت ها فرصت و بهانه خوبی هستند که برای در انداختن طرح نو و برنامه مناسب حرکت رو به جلوعزم جدی معمول داریم. اگر ما انسانها همت کنیم هر روز واقعا روز حقوق بشر و اخلاق و معنویت و محبت و همبستگی خواهد شد. اگر ما انسان‌ها همت کنیم دیگر هیچ قشری در جامعه انسانی چه در سطح ملی یا جهانی نادیده گرفته نخواهد شد. دیگر آمارهای تکان دهنده نخواهیم شنید که نزدیک یک میلیارد انسان در سراسر جهان از حداقل غذای مورد نیاز محرومند، حال آنکه یکی از دردهای ناشی از بی عدالتی غذایی همین جهان این است که پرخوری عده‌­ای از مردم و مصرف زیاد آنها انواع بیماری ها و دردها را ببار آورده است! اگر ما انسانها نظارت کنیم و مطالبه جدی به عمل آوریم هیچ صاحب منصبی جرات نخواهد کرد که خود را در قبال مردم پاسخگو نداند و به‌راحتی حقوق مردم را نقض کند. اگر ما با هم باشیم و برای حل مشکلات مشترک همنوا و همدل حرکت کنیم نه تنها آسیب­‌های فعلی توسعه پیدا نخواهد کرد بلکه بسیاری از فرصت های جدید شکل خواهد گرفت و به تدریج پیشرفت و تعالی همه تامین خواهد شد.

ما ایرانیان در روز جهانی حقوق بشر این پیام رسا را به جهانیان می توانیم اعلام داریم که ملتی مستقل هستیم با پیشینه تمدنی پر افتخار و سوابق برجسته برخورداری از متون ملی و دینی ارائه کننده چارچوب های نظری فراگیر برای ارتقای حقوق انسانها. ما ملتی هستیم که هزینه‌های بسیار برای دستیابی به آزادی و صیانت از کرامت و استقلال ملی خود داده‌ایم. خوشبختانه به موفقیت­های بزرگی نائل آمده­ایم، اما با چالش‌­های متنوع نیز روبرو هستیم که همه را رنج می دهد. با صبوری و هوشمندی در تلاشیم که موفقیت‌ها توسعه یابد و چالش های مختلف رفع شود. ما ایرانیان نه تنها در روز جهانی حقوق بشر بلکه در تمامی ایام سال همواره پیام صلح دوستی و محبت نثار دیگر ملت­‌ها می­کنیم و خود را در غم وشادی دیگر انسانها در سراسر جهان شریک می­‌دانیم و همواره مدافع ستمدیدگان و مخالف ظالمان و زورگویان بوده و هستیم.

امید آنکه در وهله نخست بتوانیم هر چه سریعتر جامعه خود را آن گونه که شایسته است و آرمان اعتقادی ماست، بسازیم و بی عدالتی­‌های موجود را برطرف سازیم و رعایت حقوق و اخلاق انسانی را در همه ابعاد زندگی تحکیم بخشیم و آنگاه یاری رسان دیگر همنوعان خود در سراسر جهان باشیم.

روز جهانی حقوق بشر بر یکایک تلاشگران پیشبرد حق و عدل گرامی باد و یاد و خاطره عزیزانی که برای دفاع از حق و عدل و انصاف جان خود را نثار کردند یا سختی‌های بسیار را به جان خریدند، گرامی باد.

انتهای پیام

کد N622534

وبگردی