آفتاب

انتقاد شدید چین و کره‌شمالی از عملکرد آمریکا در امور حقوق بشر

انتقاد شدید چین و کره‌شمالی از عملکرد آمریکا در امور حقوق بشر

چین و کره‌شمالی که اغلب هدف انتقادهای حقوق بشری آمریکا قرار می‌گیرند، در پی انتشار گزارش تکان‌دهنده سنا از شکنجه‌های سیا عملکرد آمریکا را در موضوع وضعیت حقوق بشر زیر سوال بردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه گاردین، چین و کره‌شمالی با انتقاد از وضعیت حقوق بشری آمریکا اعلام کردند که یافته‌های سنا ثابت می‌کند که واشنگتن نباید دیگران را موعظه کند. حتی پیش از انتشار گزارش سنا، خبرگزاری شینهوا در سرمقاله خود نوشت: آمریکا ابتدا باید "حیاط خودش" را تمیز کند و به حقوق ملت‌های دیگر احترام بگذارد تا آنها مسائل‌شان را خودشان حل کنند.

در سرمقاله شینهوا با اشاره به کشته شدن مایکل براون نوجوان سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس و نیز گزارش شکنجه سیا آمده است: آمریکا نه نمونه خوبی است و نه قاضی با صلاحیتی در زمینه حقوق بشر سایر کشورهاست. با این حال خیلی کم پیش می‌آید که مردم بشنوند که آمریکا درباره مشکلات خودش صحبت می‌کند و ترجیح می‌دهد تا مسائلی را که در کشورهای دیگر از جمله چین می‌بیند، به زبان آورد.

در ادامه این گزارش آمده است: چین از نصیحت و پیشنهادهای دوستانه درباره امور حقوق بشری استقبال می‌کند اما آیا می‌شود یک کشور استانداردهای دوگانه داشته باشد، مسائل داخلی خود را رها کرده و به مسائل خارجی بچسبد؟ اینها نقض اصول حقوق بشر است. آنچه آمریکا انجام می‌دهد این است که از منافع ملی خودش دفاع می‌کند و از مسائل حقوق بشری به عنوان ابزار سیاسی سوءاستفاده می‌کند.

کره‌شمالی نیز با استقبال از گزارش سنا درباره روش‌های شکنجه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) علیه مظنونان اقدامات تروریستی اعلام کرد که شورای امنیت باید به نقض حقوق بشری آمریکا رسیدگی کند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد: چرا شورای امنیت سازمان ملل چشم خود را به روی شکنجه غیرانسانی سیا که خود کمیته ضد شکنجه سازمان ملل درباره آن ابراز نگرانی کرده، بسته است. همین‌طور ما شاهد نقض حقوق بشر منزجر کننده از سوی پلیس‌های آمریکایی سفیدپوست علیه مردان سیاهپوست هستیم.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر شورای امنیت به مسائل حقوق بشری کره‌شمالی رسیدگی می‌کند و در عین حال چشمان خود را به روی مساله حقوق بشری آمریکا که عضو دائم شورای امنیت است، می‌بندد، این روند ثابت می‌کند که موضع این شورا تا چه حد خفت‌بار است و به ابزاری در دست اقدامات خودسرانه آمریکا تبدیل شده است.

انتهای پیام

کد N622523

وبگردی