آفتاب
با تصویب مجلس؛

25 درصد منابع ورودی صندوق توسعه در هر سال به بخش‌ خصوصی اختصاص می‌یابد

25 درصد منابع ورودی صندوق توسعه در هر سال به بخش‌ خصوصی اختصاص می‌یابد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) حکمی را گذراندند که بر اساس آن 25 درصد از منابع ورودی به صندوق توسعه ملی در هر سال برای پرداخت تسهیلات به بخش‌های خصوصی و تعاونی اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به موجب ماده الحاقی 11 طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که به تصویب مجلس رسید، صندوق توسعه ملی موظف است از منابع ورودی به این صندوق در هر سال 10 درصد را جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی و بنگاههای اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی به طرحهای دارای توجیه فنی، زیست محیطی، مالی و اهلیت متقاضی به‌صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در بخش آب و کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، منابع طبیعی و محیط زیست و صادرات محصولات کشاورزی در بانکهای دولتی و خصوصی داخلی و صندوق مهر امام رضا(ع) سپرده‌گذاری نماید.

همچنین سود سپرده‌گذاری و اقساط وصولی مجدداً جهت پرداخت تسهیلات طرحهای موضوع این بند اختصاص می یابد.

تبدیل ارز به ریال موضوع این بند زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.

همچنین 10 درصد را جهت پرداخت تسهیلات به بخش های خصوصی و تعاونی و بنگاه های اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیر دولتی به طرح های دارای توجیه فنی، زیست محیطی و مالی و اهلیت متقاضی به صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در بخش صنعت، معدن و گردشگری و صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به استثنای بخش ساخت مسکن در بانک های دولتی و خصوصی داخلی و صندوق مهر امام رضا سپرده گذاری نماید.

همچنین سود سپرده گذاری و اقساط وصولی مجددا جهت پرداخت تسهیلات طرح های موضوع این بنده اختصاص می یابد. تبدیل ارز به ریال موضوع این بند زیر نظر بانک مرکزی صورت می گیرد.

در تبصره یک این ماده آمده است: پنج درصد (5%) از منابع این ماده با سیاستگذاری شورای عالی اشتغال و با معرفی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط جهت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و کمک به توسعه کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط تخصیص می یابد و بانکهای عامل مکلفند علاوه بر منابع مذکور، حداکثر تا یک برابر آن را از محل منابع داخلی پرداخت نمایند.

بر این اساس، بانک عامل مجاز است با اخذ تعهد محضری پرداخت مبلغ نقدی هدفمندی یارانه ها را به عنوان ضمانت بپذیرد و همچنین پانزده درصد (15%) از منابع مذکور به طرحهای مربوط به افراد ایثارگر اختصاص می یابد.

در تبصره دیگر این ماده آمده است به منظور ساماندهی تولید و افزایش بهره وری تولید گوشت قرمز سالم و عرضه مناسب به بازار مصرف در قالب طرح پرواربندی دام عشایر با اصلاح و افزایش بهره وری زنجیره تأمین و تولید یک درصد (1%) از منابع فوق به صورت یکجا در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد تا با معرفی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری عشایر و تشکل های عشایری به ‌صورت تسهیلات به طرحهای سرمایه‌گذاری و پرواربندی عشایر و تشکلهای مربوطه پرداخت گردد.

این ماده از طرح دائمی کردن برخی احکام بودجه نیز با 138 رای موافق، 12 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر به تصویب رسید.

انتهای پیام

کد N622481

وبگردی