آفتاب

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با آزمایش فلزات بدن

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با آزمایش فلزات بدن

تیمی به رهبری دانشمندان دانشگاه آکسفورد، از تحلیل ایزوتوپ‌های فلز «روی» در خون انسان، برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان استفاده کرده‌اند.

تیمی به رهبری دانشمندان دانشگاه آکسفورد، از تحلیل ایزوتوپ‌های فلز «روی» در خون انسان، برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان استفاده کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این محققان از همان شیوه‌های تحلیل ایزوتوپ‌های فلزاتی بهره برده‌اند که برای بررسی آب‌و‌هوا و شکل‌گیری سیارات به کار می‌روند. تیم علمی برای نخستین بار در جهان نشان داد بروز تغییر در ترکیب ایزوتوپی فلز روی در بافت پستان، امکان ارائه نوعی نشانگر زیستی برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان را فراهم می‌کند.

در این تحقیق که دانشمندانی از دانشگاه امپریال کالج لندن و موزه حیات وحش لندن نیز حضور داشتند، میزان فلز روی خون و سرم خونی 10 شرکت‌کننده بررسی شد. پنج تن از این افراد مبتلا به سرطان پستان و پنج تن دیگر سالم بودند.

دانشمندان همچنین نمونه‌های مختلف بافت پستان بیماران مبتلا به سرطان پستان را بررسی کردند. با استفاده از شیوه‌هایی که 100 برابر شیوه‌های کنونی به تغییرات موجود در ترکیب ایزوتوپی فلزات حساس‌اند، محققان تفاوت‌های کلیدی را در فلز روی خون بیماران تحت‌بررسی شناسایی کردند.

این تفاوت‌ها در اثر سرطان به وجود می‌آیند زیرا سلول‌های سرطانی شیوه پردازش فلزات موجود در خون را تغییر می‌دهند. همچنین وجود تغییرات در فلز مس خون یکی از بیماران مبتلا به سرطان پستان، سرنخ دیگری است که شاید بتوان از آن برای شناسایی زودهنگام نشانگر زیستی برای تشخیص سرطان پستان استفاده کرد.

دهه‌هاست دانشمندان می‌دانند بافت‌های سرطان پستان دارای تراکمات بالای فلز روی هستند اما مکانیسم‌های مولکولی دقیقی که عامل این موضوع هستند، به شکل معما باقی مانده بودند.

محققان حاضر در این بررسی دریافتند شیوه‌های به کاررفته در علوم زمین می‌توانند به آن‌ها در درک چگونگی کاربرد فلز روی برای سلول‌های سرطانی کمک کنند. این روش‌ها همچنین نشان می‌دهند چگونه سرطان پستان منجر به بروز تغییراتی در فلز روی خون فرد مبتلا به سرطان می‌شود. این امر نشانگر زیستی قابل‌شناسایی برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در اختیار می‌گذارد.

محققان بر این باورند درک رفتار سلول سرطانی می‌تواند به طراحی درمان‌های سرطانی بیانجامد. این تحقیق همچنین آغاز رویکردی کاملا جدید است با این حال، بررسی‌های بیشتری برای شناسایی تغییرات تراکم فلزها در اثر سرطان‌های دیگر لازم‌اند.

جزئیات این دستاورد علمی در نشریه Metallomics قابل‌مشاهده است.

انتهای پیام

کد N622448

وبگردی