آفتاب
حجت الاسلام ترابی:

دوستداران محیط زیست مهمترین معروف جامعه انسانی را ترویج می کنند

دوستداران محیط زیست مهمترین معروف جامعه انسانی را ترویج می کنند

شاهرود – امام جمعه شاهرود با تاکید بر آنکه دوستداران محیط زیست، یکی از مهمترین معروف ها و نیکی های موجود در جامعه انسانی را ترویج می کنند، گفت: این مهم همانا حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمود ترابی صبح چهارشنبه در نشستی با فعالان محیط زیست شهرستان شاهرود در محل دفتر خود، با اشاره به دغدغه های زیست محیطی موجود در منابع طبیعی شهرستان، تندرستی را مقدمه ستایش خداوند دانست و تصریح کرد: محیط زیست باید سالم باشد چراکه توجه به این مهم موجب تندرستی می شود و باید دانست که تندرستی در نهایت مقدمه ستایش خالق یکتا است.

وی، با اشاره به رسالت فعالان حوزه محیط زیست شهرستان شاهرود، اظهار داشت: دوستداران محیط زیست، یکی از مهمترین معروف ها و نیکی های موجود در جامعه انسانی را ترویج می کنند که این مهم همانا حفاظت از محیط زیست است.

ضرورت اطلاع رسانی در باب ترویج فرهنگی حفاظت از محیط زیست

رئیس شورای فرهنگی عمومی شهرستان شاهرود افزود: امروزه حفظ محیط زیست و ترویج فرهنگ حفاظت از آن به نوعی دغدغه مطرح می شود.

ترابی، خطاب به فعالان حوزه محیط زیست، خواستار استمرار این نشست ها شد و ابراز داشت: برخی توجهات مانند نوشتن مقالات تخصصی، تحقیق و پژوهش در حوزه حفاظت از محیط زیست مورد استقبال و توجه بنده است اما در این بین موضوع اصلی پشتیبانی مردمی، نظارت عمومی و اطلاع رسانی در باب ترویج فرهنگی حفاظت از محیط زیست است.

وی، با تاکید بر راهنمایی رساندن به مسئولان شهری در بحث حفاظت از محیط زیست، گفت: شما فعالان محیط زیستی نباید بگوئید مردم و مسئولان در باب موضوعات مرتبط با محیط زیست همه چیز را می دانند، بلکه ممکن است برخی اوقات راهنمایی های شما بتواند تصمیمات مسئولان را تغییر دهد.

در حسن نیت بین مسئولان شاهرود در راستای حفظ محیط زیست هیچ شکی نیست

امام جمعه شاهرود تاکیدبر اینکه در حسن نیت موجود در بین مسئولان شهری هیچ شکی نیست، ادامه داد: اما گاهی ممکن است مسئولی با اشتباهی محاسباتی و سهوا، نسبت به نادیده گرفتن برخی ظرفیت ها اقدام کند که راهنمایی های فعالان محیط زیست در این باره می تواند تاثیر گذار باشد.

ترابی، ضمن تاکید بر اشاعه فرهنگ سازی و تبلیغات در حوزه حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: اطلاع رسانی و استفاده از چهره ها و نمادهای شهری، هنرمندان، ورزشکاران و مسئولان بعضا می تواند در ترویج فرهنگ حفظ منابع خدادادی موثر باشد.

وی، خطاب به دوستداران محیط زیست، تاکید کرد: گروه های مرجع و تاثیرگذار حوزه فرهنگ می توانند در باب اشاعه فرهنگ محیط زیستی در جامعه دخیل باشند چراکه سمن ها به تنهایی نمی توانند بار سنگین مسئولیت فرهنگ سازی در این حیطه را به دوش بکشند پس چهره های مردمی را به دل طبیعت ببرید تا در نهایت منجر به تبلیغ و بازخورد عمومی شود.

مسئولان بهترین الگو برای اشاعه فرهنگ هستند

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود، ادامه داد: مدت ها پیش در جبهه های حق علیه باطل فرمانده عزیزی را مشاهده می کردم که خود به تنهایی نسبت به تنظیف محیط پیرامون سنگرهای جنگ تحمیلی اقدام می کرد و این عزیز با گذشت سال ها هنوز برای ما به نوعی الگو محسوب می شود پس باید پذیرفت که وقتی کارهای این چنینی از افرادی بزرگ سر می زند تاثیر شگرفی دارد.

ترابی با بیان این مطلب که دل همه ما با شما فعالان محیط زیست است، تصریح کرد: کار ها و اقدامات شما در قبال حفاظت از محیط زیست و منابع خدادادی مورد قبول ما است.

وی، با اشاره به پتانسیل طبیعی شهرستان شاهرود، اظهار داشت: با توجه به شرایط شهرستان، شما فعالان محیط زیست باید در صحنه باشید و بگوئید، بنویسید و آموزش دهید تا مبادا در دهه های آینده اتفاقاتی ناخوشایند برای محیط زیست رخ دهد و ما سال های سال افسوس این موضوع را در دل داشته باشیم.

سرانه فضای سبز ایران یک چهارم میانگین جهانی است

در ادامه نشست نمایندگان ۱۲ سمن دوستدار محیط زیست استان سمنان، در مورد برخی دغدغه های زیست محیطی منطقه خصوصا جنگل ابر بحث و تبادل نظر کردند و در نهایت متن بیانیه فعالان این حوزه در حضور امام جمعه شاهرود قرائت شد.

این بیانیه که در حضور حجت الاسلام ترابی امام جمعه شاهرود قرائت شد، با بیان اینکه کشور عزیزمان ایران به سبب قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی دارای محیط زیستی شکننده با محدودیت های منابع طبیعی است تصریح کرده است: برای مثال ما حتی نمی توانیم نیمی از غلات مورد نیاز کشورمان را تولید کنیم و نیز سرانه فضای سبز ما در کشور یک چهارم میانگین جهانی است.

این بیانیه با اذعان بر اینکه آلودگی فزاینده هوا، زندگی و سلامت شهروندان را تهدید می کند و روز به روز به لیست شهرهای با هوای آلوده و بحرانی کشور افزوده می شود افزوده است: موضوع ریزگردها که به زودی طوفان های نمکی دریاچه ارومیه را نیز باید به آن اضافه کرد، فاجعه ای دیگر است.

سمن دوستدار محیط زیست استان سمنان در ادامه بیانیه خود تصریح کرده اند: وضعیت مدیریت آب، متاسفانه از هوا نیز اسف بار تراست هرماه به تعداد تالاب ها و دریاچه های خشک شده افزوده می شود و سطح سفره های آب های زیر زمینی با سرعتی فاجعه بار در حال کاهش است.

مقام نخست جایگاه ایران در فرسایش خاک

این بیانیه همچنین با ابراز تاسف بر اینکه طی سال های گذشته در نتیجه فعالیت های مخرب و بی ملاحظه انسانی، مقام نخست فرسایش خاک در جهان را کسب کرده ایم که هرگز این مقام شایسته کشوری نیست که رهبری مذهبی آن ابوتراب(ع) است، خاطرنشان می کند: هرساله سیلاب های ویرانگر جان و مال مردم، حتی کشاورزان را می بلعد بطوریکه دو دهه گذشته وقوع سیل در استان های شمالی چندید برابر شده است و در نهایت کشوری داریم با بیابان های غیر مسکونی وسیع و در خطر بیابان زایی که بدست خود جنگل های اندک و مراتع محدود خود را نیز به بیابان لم یزرع تبدیل می کند.

بیانیه سمن دوستدار محیط زیست استان سمنان برهمه این مشکلات، سوء تدبیر و تصمیم گیری های غلط سال های گذشته را یادآور شده است و افزود: به طوری که بررسی های ناظران بی طرف جهانی، نشان از سقوط ۶۰پله ای وضعیت ایران در حوزه محیط زیست را نشان می دهد.

رهبران دینی و اجتماعی جامعه به سمن های دوستدار محیط زیست کمک کنند

این بیانیه تصریح کرده است: و اینها همه یعنی وضعیت هشدار زیستی، یعنی نه تنها سالم زیستن، بلکه حتی فقط زیستن، این کمترین حق انسانی و شرعی ما در حال از دست رفتن است؛ تاریخ بشر نمونه های فراوانی از تمدن های نابود شده دارد که به علت تخریب محیط زیست و نادیده گرفته شدن حرمت زمین و سنت الهی به نیستی کشیده شده اند وبا همه توانایی ها و ثروتشان از صفحه روزگار محو شده اند.

تشکل های زیست محیطی و سمن ها در ادامه ضمن ابراز احساس مسئولیت شرعی، اخلاقی، اجتماعی خود آورده اند: این سمن ها با بذل سرمایه و وقت گرانبهای خود بدون هیچگونه چشم داشت مادی برای بهبود شرایط زیستی و فرهنگی شهروندان تلاش می کنند، چراکه مشکلات زیست محیطی ما جز با بهبود فرهنگ عمومی حل نمی شود.

این بیانیه در خاتمه تصریح کرده است: مایه خوشوقتی و توفیق ما خواهد بود اگر رهبران دینی و اجتماعی چون ائمه محترم جمعه، در این جهاد دینی، مدنی و اخلاقی ما را یاری رسانند و با آموزه های ارزشمند دین مبین اسلام در خصوص حفظ، حرث، نسل، حرمت، احترام خلقت و نعمت الهی، مردم و مسئولان ما را ارشاد کنند.

این نشست با حضور نماینده ۱۲ سازمان و جمعیت برآمده از دل جامعه تحت عنوان NGOهای دوستدار طبیعت برگزار شد.

کد N622169

وبگردی