آفتاب

درخواست جان کری از کنگره برای گسترش محدوده اقدامات علیه داعش و اعزام نیرو

درخواست جان کری از کنگره برای گسترش محدوده اقدامات علیه داعش و اعزام نیرو

وزیر امور خارجه آمریکا از کنگره درخواست کرده، در نبرد مهمی که با تروریست‌های داعش در جریان است٬ مجوزهای لازم برای بهره‌گیری از نیروی نظامی علیه آنها را در هر جای دنیا٬ برای دست‌کم سه سال صادر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا از نمایندگان کنگره خواست که در صدور مجوز بهره‌گیری از نیروی نظامی ایالات متحده علیه شبه‌نظامیان داعش «انعطاف‌پذیر» باشند و میدان نبرد را فقط به عراق و سوریه محدود نکنند، تا نیروهای آمریکایی بتوانند در هر جایی از دنیا در جهت تحقق استراتژی «نابودی تروریست‌های داعش» گام بردارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ جان کری در نشست با یکی از کمیته‌های سنا٬ همچنین از سناتورها و نمایندگان کنگره خواست که برای اعزام نیروهای نظامی که ممکن است در صورت نیاز در میدان‌های نبرد با تروریست‌های داعش مستقر شوند٬ محدودیتی قائل نشوند.

استدلال دولت اوباما در شرایط کنونی این است که کمپین حملات هوایی علیه مواضع داعش بر اساس مجوزی که در سال‌های نخست دهه ۲۰۰۰ صادر شده٬ قانونی است. این مجوز در آن زمان پس از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر٬ برای مقابله با القاعده و گروه‌های مرتبط با آن صادر شده بود و قرار بود در جنگ عراق هم یاری‌گر سیاست‌های جورج بوش٬ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا باشد.

با این حال کری گفته است که دولت اوباما از به‌روزرسانی این مجوز به گونه‌ای که بتواند عملیات گسترده علیه داعش را هم تحت پوشش خود درآورد٬ استقبال کرده است. وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان خود تاکید کرد که دولت آمریکا معتقد است که مجوز بهره‌گیری از نیروی نظامی نباید محدودیت جغرافیایی (عراق و سوریه) داشته باشد.

به گفته او برآورد کنونی دولت آمریکا این نیست که ممکن است عملیاتی علیه داعش را در کشورهای دیگر اجرا کند٬ اما با توجه به میزان خطرها و تهدیداتی که از جانب شبه‌نظامیان این گروه تروریستی متوجه آمریکا و منافع و هم‌پیمانانش است، «نمی‌خواهیم این مجوز توانایی‌های ما برای بهره‌گیری مناسب از نیروی نظامی در مکان‌های لازم را محدود سازد.»

به گزارش دویچه‌وله، او در توضیح مطالبات دولت آمریکا از کنگره گفت: «به اعتقاد ما این اشتباه است که این پیام را برای داعش بفرستیم که مکان‌های امنی برای آنها در نقاطی خارج از عراق و سوریه می‌تواند وجود داشته باشد.» خلاصه کلام جان کری این است که «کنگره نباید به‌صورت پیش‌گیرانه دست فرمانده کل قوا را در چنین میدان نبرد پراهمیتی ببندد.»

سکان‌دار سیاست خارجی آمریکا بار دیگر تاکید کرد: «رئیس‌جمهور اوباما تا کنون بارها با قاطعیت و شفافیت اعلام کرده که بهره‌گیری از نیروی نظامی٬ اجرای عملیات زمینی علیه داعش را در بر نخواهد گرفت و تحقق این امر مهم بر عهده نیروهای محلی خواهد بود.»

جان کری همچنین هشدار داد که اگرچه ائتلاف تحت رهبری آمریکا آسیب‌های جدی به داعش وارد کرده است٬ اجرای ۱۰۵۰ حمله هوایی در عراق و سوریه برای نابودی شبکه شبه‌نظامیان٬ می‌تواند سال‌ها به طول بیانجامد. او گفت دولت از طرح پیشنهادی سناتور رابرت منندز برای اعطای توانایی‌های لازم به دولت، برای جنگ به مدت سه سال، استقبال می‌کند تا از این طریق مجوز صادرشده برای دولت اوباما، نامحدود هم نباشد.

انتهای پیام

کد N622139

وبگردی