آفتاب

مصفا: آمارها در زمینه تامین حق غذ دل‌انگیز نیست

مصفا: آمارها در زمینه تامین حق غذ دل‌انگیز نیست

یک حقوقدان و استاد دانشگاه با بیان اینکه فاصله زیادی بین اسناد بین‌المللی با اجرای عملی آنها در کشورها وجود دارد، گفت: آمارهای بین‌المللی در زمینه تامین حق غذا دل‌انگیز نیست، به‌طوری که تقریبا یک میلیارد از مردم دنیا سر گرسنه بر بالین می‌گذارند و تعداد بیشتری هم هستند که از گرسنگی پنهان رنج می‌برند.

یک حقوقدان و استاد دانشگاه با بیان اینکه فاصله زیادی بین اسناد بین‌المللی با اجرای عملی آنها در کشورها وجود دارد، گفت: آمارهای بین‌المللی در زمینه تامین حق غذا دل‌انگیز نیست، به‌طوری که تقریبا یک میلیارد از مردم دنیا سر گرسنه بر بالین می‌گذارند و تعداد بیشتری هم هستند که از گرسنگی پنهان رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نسرین مصفا طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر، اظهار کرد: شاید زمانی که اعلامیه جهانی حقوق بشر تصویب شد و زمانی که کنوانسیون‌های بین المللی در مراحل اولیه مصوب می‌شدند و دولت‌ها آنها را امضاء می‌کردند خوش‌بینی‌ها زیاد بود، این در حالیست که امروزه می‌بینیم بعد از تبیین وظایف صورت گرفته شکاف بین این دو زیاد شده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حق بر غذا در اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح شده و در اسناد بین‌المللی دیگر هم مورد تایید قرار گرفته است، گفت: در کنوانسیون‌های دیگری مانند رفع تبعیض همه جانبه علیه زنان ، کنوانسیون حقوق کودک، کنوانسیون افراد دارای معلولیت و به‌طور کلی در اسناد بین المللی حق دسترسی به غذا کاملا شناخته شده و این حق مانند هر حق دیگر باید مورد احترام قرار گیرد و دولت‌ها برای حمایت از آن تلاش و کوشش کنند.

وی ادامه داد: در حقیقت در اعلامیه حقوق بشر تاکید بیشتر بر آزادی‌های مدنی و سیاسی بود اما در آن حق بر غذا را داریم، همچنین این حق در میثاق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که حاصل دو دهه تلاش ملل متحد برای تبیین موازین مطرح شده در اعلامیه حقوق بشر بود، ذکر شده است.

این حقوقدان با بیان اینکه در ماده 11 این میثاق به طور مشخص صحبتی از تامین غذا نشده است، تصریح کرد: آنجایی که صحبت از فراهم آوردن استاندارد مناسب برای آحاد بشری و همچنین تفاسیری که از این ماده شده، ما را به حق تامین غذا رهنمون می‌سازد.

مصفا همچنین با اشاره به کنفرانس‌های جهانی مانند کنفرانس رم که اصطلاح امنیت غذایی را وارد ادبیات ملل متحد کرده است، گفت: یک نگرش کلی در ملل متحد به خصوص با حوادث و تغییر ماهیت مخاصمات و عدم توانایی کشورها در تامین غذا باعث می‌شود این چنین مفاهیمی را ببینم که مطرح می‌شوند.

وی افزود: امنیت غذایی چهار شاخص مختلف دارد، یکی اینکه غذا همیشه در اختیار افراد باشد بطوری که غذای کافی برای افراد انسانی وجود داشته باشد، همچنین دسترسی بر غذا هم یکی از پایه های امنیت غذایی است و علاوه بر این مغذی و مفید بودن این غذا هم در امنیت غذایی مطرح است و در نهایت ثبات لازم برای این امنیت غذایی برای دستیابی به این امنیت غذایی باید وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به چالش‌های دستیابی به امنیت غذایی گفت: از جمله این چالش‌ها فقر است و رابطه میان فقر و امنیت غذایی مهمترین چالش محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مخاصمات مسلحانه در برخی از نقاط دنیا و تغییرات اقلیمی در اشکال مختلف مانند از بین رفتن مزارع و دام‌ها آثار خود را نشان می‌دهد، از چالش‌های دیگر دستیابی به امنیت غذایی است.

این حقوقدان با بیان اینکه در تمام زمینه‌های مورد نیاز جامعه بشری مانند توسعه و تامین امنیت غذایی، سازمان‌های بین‌المللی مانند فائو فعال هستند، گفت: نباید نقش شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های بین‌دولتی در عرصه بین المللی و وظایفی که دولت‌ها در این خصوص دارند را از یاد برد.

مصفا در پایان صحبت‌هایش در این مراسم از دولت به عنوان نهاد اصلی رعایت حقوق بشر که باید امکانات لازم برای تولید و توزیع امنیت غذایی را فراهم کند یاد کرد و افزود: حق بر غذا حق شناخته شده‌ای است که شاید هیچ حقی در عرصه بین‌المللی وجود نداشته باشد که ملل متحد مثل حق بر تامین غذا بر آن توافق داشته باشند.

انتهای پیام

کد N622136

وبگردی