آفتاب

اردوغان:اختلاف با آمریکا بر سر منطقه "پرواز ممنوع" و "منطقه حائل" در سوریه پابرجاست

اردوغان:اختلاف با آمریکا بر سر منطقه "پرواز ممنوع" و "منطقه حائل" در سوریه پابرجاست

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد، با وجود اینکه موضع آنکارا و واشنگتن درباره تجهیز و آموزش شورشیان میانه‌روی سوری یکسان است اما اختلافات همچنان بر سر منطقه "پرواز ممنوع" و "منطقه حائل" پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهوری لیتوانی گفت: ائتلاف هنوز هیچ تعهدی مبنی بر ایجاد منطقه حائل و پرواز ممنوع ارائه نکرده است. این مساله میان هیات‌های ما مذاکره شده است. به نظر می‌رسد موضع دو طرف درباره آموزش و تجهیز (شورشیان سوری) یکسان باشد اما هنوز درباره دومساله دیگر به توافق نرسیده‌ایم.

اردوغان تاکید کرد که جزئیات برنامه آموزش که قرار است با همکاری مشترک آمریکا- ترکیه انجام شود، مشخص شده است اما نمی‌توان بدون رسیدن به اتفاق‌نظر جامع، گام مثبتی برداشت.

وی گفت: زمانی برنامه آموزش و تجهیز در مکان‌های مشخص شده آغاز می‌شود که توافق کامل صورت گرفته باشد.

اعضای ارتش آزاد سوریه از جمله ترکمان‌های سوریه قرار است در مرکز آموزش ژاندارمری هیرفانلی در استان واقع در آناتولی مرکزی آموزش ببینند. با این حال مساله منطقه پروازممنوع همچنان محل اختلاف است و هنوز آمریکا- ترکیه برای حل آن به نتیجه نرسیده‌اند.

اردوغان در سخنانش بار دیگر موضع ترکیه برای ایجاد منطقه حائل را مطرح کرد و گفت: عملیات زمینی شورشیان میانه‌روی سوریه، با حمایت هوایی و منطقه حائل در سراسر مرز، رمز موفقیت است و جلوی ورود سیل آوارگان سوری به ترکیه را می‌گیرد.

وی افزود: امکان ندارد تنها به کمک عملیات هوایی به نتیجه رسید. عملیات زمینی هم لازم است. عملیات زمینی باید با عملیات هوایی پشتیبانی شود و اگر برنامه آموزش و تجهیز درست اجرا شود، اعضای ارتش آزاد سوریه می‌توانند در عملیات زمینی شرکت کنند. اگر حمایت‌ها وجود داشته باشد، تشکیل منطقه حائل مانعی بر سر مهاجرت می‌شود.

انتهای پیام

کد N622093

وبگردی