آفتاب

واکنش ها به گزارش شکنجه سیا/اوباما: شکنجه بر خلاف آرمانهای آمریکاست

واکنش ها به گزارش شکنجه سیا/اوباما: شکنجه بر خلاف آرمانهای آمریکاست

انتشار گزارش تکان دهنده جزئیات شکنجه های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که پس از سال 2011 به شدت افزایش یافت با واکنش اغلب مقامات این کشور مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل رسانه هایی همچون سی ان ان، بی بی سی و گاردین، هر چند سازمان سیا و دیگر نهادهای امنیتی آمریکا معتقدند که بواسطه این اقدامات امنیت تامین شده اما اغلب مقامات ایالات متحده نظر دیگری در این رابطه دارند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و دیگر اعضای ارشد دولت آمریکا گفته‌اند که این برنامه اثرگذار بوده و با استفاده از آن شماری از توطئه‌های تروریستی کشف شده‌ است.

در همین حال "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، به این گزارش واکنش نشان داده و گفته است که شکنجه اعضای القاعده توسط سیا برخلاف ارزش‌ های آمریکا بوده است.

وی در بیانیه‌ای اظهار داشت: من به همین دلیل وقتی به مقام ریاست جمهوری رسیدم به صراحت شکنجه را ممنوع کردم چرا که یکی از ابزارهای موثر در نبرد علیه تروریسم و تامین امنیت آمریکایی‌ ها، پایبندی به آرمان‌ هایمان است.

اوباما تاکید کرد که روش‌ های خشن بازجویی دیگر اعمال نخواهند شد و تکنیک‌ های مورد استفاده توسط سیا، به منافع آمریکا در خارج ضربه می‌زند بدون اینکه به تلاش‌های ضد تروریستی کمکی کند.

رئیس جمهور آمریکا اظهار امیدواری کرده است که گزارش سنا بتواند به آمریکا کمک کند تا این تکنیک‌ ها را در زمانی که اعمال شده‌ اند، یعنی در گذشته،‌‌ رها کنیم.

"دیان فینستاین" رئیس کمیته اطلاعاتی سنا، از دیگر کسانی‌ است که به روش‌ های بازجویی انتقاد وارد کرده و گفته است آنها لکه‌ای بر ارزش‌ های ما و تاریخ ما است.

از سوی دیگر جمعی از جمهوریخواهان آمریکا سخنانی را در مخالفت با انتشار گزارش بیان کرده‌اند.

در میان این افراد رهبر جمهوریخواه سنا، "میچ مک‌کانل" از جمله کسانی بود که همراه با "ساکسبی چمبلیس" دیگر سناتور جمهوریخواه، از انتشار گزارش انتقاد کرده در مورد تبعات آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

سناتور چمبلیس که از اعضای ارشد کمیته اطلاعاتی است در تکذیبیه‌ای به اسناد گفته بود: این احساس غلط است که سیا فعالانه در حال گمراه کردن سیاستمداران بود و مانع از تلاش های ضدتروریستی دیگر سازمان‌های فدرال در زمان اجرای برنامه می‌شد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی شش تن از هفت سناتور جمهوریخواه این کمیته در گزارشی اعلام کردند: شک نداریم که برنامه‌های بازداشتی سیا زندگی های زیادی را نجات داده و در زمانی که در حال اجرا بوده، نقشی حیاتی در ضعیف کردن القاعده داشته است.

"دیک چنی" معاون جرج بوش، در زمان ریاست‌ جمهوری او، نیز در گفتگو با روزنامه نیویورک‌تایمز این گفته‌ها که برای نمونه سیا مرزها را در نوردیده، دروغ گفته یا بازجویی‌ها برنامه‌ای شریرانه بوده است را  مزخرف توصیف کرده است.

شبکه ام‌.اس‌.ان‌.بی‌سی البته گفته چنی خود گزارش منتشر شده را نخوانده است.

اما "جان مک‌کین" سناتور جمهوریخواه، از کسانی بود که با بسیاری از هم‌حزبی های خود همراه نشد، از روش‌های شکنجه انتقاد کرد و در صحن سنا گفت: شکنجه‌ ها نه تنها نتوانسته است به هدف خود، یعنی جلوگیری از حملات بیشتر به آمریکا و متحدان ما را بگیرند، بلکه در واقع منافع امنیتی ما و نیز وجهه ما به عنوان یک نیروی خوب در جهان را، به خطر انداخته است.

کد N622092

وبگردی