آفتاب

ارتش اوكراین جدایی‌طلبان را به نقض آتش‌بس متهم كرد

ارتش اوكراین جدایی‌طلبان را به نقض آتش‌بس متهم كرد

در بیانیه ارتش اوکراین آمده است كه جدایی‌طلبان بدون توجه به رعایت توافق‌نامه، از سلاح‌های سبک، خمپاره و توپخانه و نیز تانک‌های زره‌پوش در مناطق مسکونی استفاده کردند.

در حالی که طرف‌های درگیر در اوکراین خود را برای آتش‌بس آماده می‌کنند، ارتش این کشور نیروهای هوادار روسیه را به نقض آتش‌بس در مناطق شرقی متهم کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از پرس تی‌وی، ارتش اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود برقراری آتش‌بس، نیروهای هوادار روسیه به مواضع نظامی در نزدیکی فرودگاه دونتسک حمله کردند.

در بیانیه ارتش اوکراین آمده است: «جدایی‌طلبان بدون توجه به رعایت توافق‌نامه، از سلاح‌های سبک، خمپاره و توپخانه و نیز تانک‌های زره‌پوش در مناطق مسکونی استفاده کردند.»

با این حال، نیروهای هوادار روسیه اتهام نقض آتش‌بس را رد می‌کنند.

این در حالی است که دولت اوکراین و نیروهای هوادار روسیه نهم دسامبر (۱۸ آذر) را به عنوان تاریخ اجرای آتش‌بس که آن را «روز سکوت» می‌نامند، اعلام کرده‌ بودند.

وزارت خارجه اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که مذاکراتی که قرار بود با حضور مقام‌های مسکو و نمایندگان اروپایی در مینسک، پایتخت بلاروس برگزار شود، به زمان دیگری موکول شده است.

این در حالی است که انتظار می‌رفت سربازان اوکراینی و نیروهای حامی روسیه از روز سه‌شنبه به درگیری‌ها پایان دهند تا اجرای توافقنامه آتش‌بسی که سه ماه پیش به امضا رسید، آغاز شود.

توافق می‌نسک پنجم ماه سپتامبر با حضور نمایندگانی از دولت اوکراین، مخالفان، سازمان امنیت و همکاری اروپا و روسیه بین دو طرف درگیر امضا شد.

دو استان روس زبان دونتسک و لوهانسک از اواسط ماه آوریل در پی آغاز عملیات نظامی اوکراین علیه معترضان هوادار روسیه صحنه درگیری‌های خونین بین نیروهای هوادار روسیه و ارتش اوکراین بوده است.

خشونت‌ها در این دو استان آشوب‌زده پس از برگزاری همه‎‌پرسی استقلال در ماه می‌تشدید شد. در آن همه‌پرسی ساکنان دو استان به اتفاق آرا به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند.

بر اساس گزارش‌ها، در هشت ماه درگیری‌های خونین در شرق اوکراین نزدیک به چهار هزار و ۳۰۰ نفر کشته شدند.

کد N622043

وبگردی