آفتاب
رویوران در گفت‌وگو با ایلنا:

كشورهای حاشیه خلیج‌فارس از بازگشت تروریست‌ها واهمه دارند

كشورهای حاشیه خلیج‌فارس از بازگشت تروریست‌ها واهمه دارند

حمایت كشورهای شورای همكاری خلیج‌فارس از تروریست‌های تكفیری، امری مسلم است. هرچند كه برخی كشورها با انجام اقدامی نمادین، چند نفر را به جرم همكاری با داعش محاكمه كردند،‌ اما هیچ كدام از این كشورها شهامت زندانی كردن این اشخاص را ندارند.

نشست شورای همكاری خلیج‌فارس، روز گذشته -سه‌شنبه- در دوحه قطر برگزار شد. امیر قطر، امیر كویت و پادشاه بحرین شركت‌كنندگان در این نشست بودند. پادشاه عربستان، عمان و رئیس كشور امارت در این نشست حضور نداشتند.

«حسین رویوران» استاد دانشكده روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ درباره نشست روز گذشته شورای همكاری خلیج‌فارس، گفت كه كشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارای اختلاف‌های گسترده‌ای در موضع‌گیری‌هایشان در قبال مسائل جاری منطقه هستند. عربستان، امارات‏، كویت و بحرین برای موضع‌گیری قطر در برابر مسائل مصر و لیبی با این كشور اختلاف دارند. در حالی كه جنگنده‌های امارات از طریق حریم هوایی مصر به لیبی وارد شده و مواضع شبه‌نظامیان انقلابی و اخوان‌المسلیمن را بمباران می‌كنند، قطر حامی گروه اخوان‌المسلیمن است و حدود 100 نفر از سران این گروه را در كشور خود پناه داده است.

وی افزود: در مورد سوریه نیز، كشورهای عضو شورای همكاری رای به قطع رابطه دیپلماتیك با این كشور داده‌اند. اما كویت در صدد برقرای ارتباط مجدد با سوریه است. سفارت این كشور در دمشق در حال بازگشایی و روادید دیپلمات‌های سوری برای حضور در كویت صادر شده است. این اقدام كویت، خلاف تصمیم شورا درباره سوریه بوده و یكی از اركان این اختلافات است.

رویوران درباره حضور نداشتن سه نفر از اعضا در این نشست، گفت: پادشاه عربستان به دلیل بیماری و كهولت سن در این جلسه شركت نكرد. حاكم امارات نیز به دلیل اختلافات بنیادی با قطر در این اجلاس حضور نیافت. در ارتباط با عمان، قضیه متفاوت از دو كشور دیگر است. عمان به طور سنتی سعی دارد حد وسط را رعایت كند و در تنش‌های منطقه‌ای جانب هیچ طرفی را نگیرد. در حال حاضر نیز «سلطان قابوس» سعی دارد كه وارد تنش‌های منطقه‌ای نشود.

وی در پایان با اشاره به موضوع مبارزه با تروریسم كه در دستور كار اجلاس قرار گرفته، بیان كرد: حمایت كشورهای شورای همكاری خلیج‌فارس از تروریست‌های تكفیری، امری مسلم است. هرچند كه برخی كشورها با انجام اقدامی نمادین، چند نفر را به جرم همكاری با داعش محاكمه كردند،‌ اما هیچ كدام از این كشورها شهامت زندانی كردن این اشخاص را ندارند. كشورهای عربستان،‌ قطر و امارات سعی دارند چهره مخدوش شده خود را با چنین اقدام‌هایی بازسازی كنند. مقام‌های ارشد این كشور پشتیبانی از گروه‌های تكفیری را تكذیب و بیان می‌كنند كه صحبت‌ها و پشتیبانی‌های انجام شده از این گروه‌ها توسط اشخاصی خارج از چارچوب حكومت انجام شده است. این كشورها شدیدا از بازگشت این تروریست‌ها به سرزمین‌های خود می‌ترسند و دلیل شركت این كشورها در ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریكا، همین است.

کد N622005

وبگردی