آفتاب

برگزاری سی‌وپنجمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس

برگزاری سی‌وپنجمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس

سی و پنجمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با محوریت امنیت، روابط داخلی، ایران و نفت در دوحه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر به عنوان رئیس دوره‌ای شورا در ابتدای این جلسه با تاکید بر ضرورت اتحاد میان کشورهای عضو گفت: در شرایطی که خطر پیرامون ما را در برگرفته ما امیدواریم که این نشست بتواند به بهتر شدن روابط میان کشورهای عضو بیانجامد و تلاش می کنیم تا سطح همکاری خود را از شورای به اتحادیه ارتقا دهیم که این امر با وحدت اعضا محقق می شود.

امیر قطر ادامه داد: تجارب ما نشان داده که اختلافات را باید خیلی زود پایان داد چرا که اتحاد میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بسیار مهم‌تر از برخی منافع کوچک است. ما باید این اختلافات را کنار بگذاریم و برای مقابله با خطرات همکاری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مساله فلسطین از جامعه جهانی خواست تا اقدامات اسرائیل در تجاوز به حقوق فلسطینیان را محکوم کند و تاکید کرد که زمان آن رسیده به رنج ملت فلسطین پایان دهیم.

حمدبن خلیفه در ادامه با متهم خواندن دولت سوریه در بحران این کشور گفت: دولت دمشق با عدم پاسخگویی به تلاش‌های بین المللی جهت پایان بحران در این کشور مسئول شرایط موجود سوریه است. ما از مردم سوریه برای دستیابی به حقوق خود حمایت می‌کنیم و از جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت می خواهیم که با اقدامات موثر و صدور قطعنامه مانع ادامه اوضاع در این کشور شوند.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 نیز گفت: ما از توافق ایران در پرونده هسته‌ای با کشورهای 1+5 حمایت می‌کنیم و شورای همکاری خلیج فارس آماده برقراری ارتباط خوب با همه همسایگانش است.

در ادامه این جلسه شیخ صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت به عنوان رییس پیشین این شورا به سخنرانی پرداخت و گفت: شرایط امنیتی و تهدیدات تروریستی در منطقه وجوب افزایش وحدت میان کشورهای عضو شورا را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به اختلافات اخیر میان کشورهای عضو گفت: اختلاف نظر امری طبیعی است اما باید توجه داشت که این اختلافات آسیب رسان نشود و به قطع روابط نینجامد. اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس متوقف شد و ما تلاش می‌کنیم شورا را به سطح اتحادیه ارتقا دهیم که مستلزمات این امر نیز اکنون فراهم است.

جابر الصباح تاکید کرد که باید به بازار نفت به ویژه در شرایطی که قیمت نفت رو به کاهش است سر و سامان داد تا از تاثیرات منفی آن بر اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس جلوگیری شود.

وی در ادامه پایان بحران سوریه را تنها از طریق سیاسی ممکن دانست و خواستار توقف خشونت‌ها در این کشور شد.

امیر کویت با تکرار ادعای واهی اعراب حوزه خلیج فارس مبنی بر اماراتی بودن جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی گفت: ما از تهران می خواهیم به خواسته‌های امارات یا از طریق گفت‌وگوهای مستقیم و یا از طریق دادگاه‌های بین المللی پاسخ دهد.

وی در ادامه از ایران خواست تا به صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود پایبند باشد و گفت: ما امیدواریم که ایران با کشورهای مذاکره کننده به توافقی که برای همه مفید باشد برسد و اینکه دولت ایران به آژانس انرژی اتمی اجازه دهد بر تاسیسات هسته‌ای این کشور نظارت داشته باشد.

پیش از این نشست که ادامه آن به شکل غیرعلنی و پشت درهای بسته انجام شد، وزرای خارجه کشورهای عضو نشستی را برگزار کردند که در واقع برای تهیه پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران بود.

انتهای پیام

کد N621793

وبگردی