آفتاب

نجابت:استانی شدن انتخابات کاهش هزینه تبلیغاتی نامزدها را به دنبال دارد

نجابت:استانی شدن انتخابات کاهش هزینه تبلیغاتی نامزدها را به دنبال دارد

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای طرح استانی شده انتخابات مجلس نقش پول و صرف هزینه های تبلیغاتی برای رای آوردن کمرنگ خواهد شد.

حسین نجابت در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص طرح مجلس برای برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی خاطرنشان کرد: این طرح خوبی است چراکه با اجرای آن، کار جمعی افزایش پیدا می کند وافراد مشهور تر و متشخص تری به مجلس راه پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات مجلس، وقت نمایندگان که به مسئله رسیدگی به امور حوزه انتخابیه می گذرد، به کارهای اساسی تر و کلان تر نیز می رسد، افزود: در صورتی که این طرح به تصویب برسد و بتواند در سال های ابتدایی اجرا شود،نقش پول و رویکردهای طایفه ای و قبیله ای را کمرنگ تر مي کند که این موضوع از نکات مهم و مثبت این طرح محسوب می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: البته این طرح دارای نقطه ضعفی نیز می‌باشد چراکه مردم روستاها و شهرهای کوچک تنها ارتباط شان بامسئولین ارشد نظام به واسطه نمایندگان است. به این معنا که مردم این مناطق، با مراجعه به نمایندگان مسائل و مشکلات شان را از نماینده پیگیری می کنند که به نظر می رسد این ارتباط، در این طرح از بین برود.
وی ادامه داد: ممکن است به وسیله قطع ارتباط نمایندگان با مردم، مشارکت مردم در انتخابات نیز کاهش پیدا کند چون مردم مناطق کوچک تر و شهرستان ها از انتخاب نماینده توجه به مطالبات محلی و منطقه ای خود را انتظار دارند و به همین دلیل حضور پرشورتری در انتخابات دارند که این موضوع ، ضعف عمده این طرح است که در کمیسیون ممکن است بحث بشود و نمایندگان راهی را برای این حل این مسئله در نظر بگیرند. به عنوان مثال چنین پیشنهادی بدهند که نامزدی اگر بتواند درصدی از رای یک شهر خاص را به دست بیاورد نیز برای انتخاب شدن او کافی باشد یا راه‌های دیگری برای رفع این نقیصه پیدا بشود.
وی تاکید کرد: تجربه نشان می دهد با اجرای این طرح، نقش لابی های سیاسی ممکن است پر رنگ تر شود اما نقش پول و صرف هزینه های تبلیغاتی برای رای آوردن کمرنگ خواهد شد چراکه در حال حاضر متاسفانه در حوزه های کوچک کسانی می توانند وارد مجلس شوند که پول هنگفتی هزینه کنند و درصدی از آراء را جلب کنند. اما وقتی که یک لیست جمعی می آید امکان این تبانی بسیار کمتر خواهد شد.
وی ادامه داد: در این صورت، جبهه و حزبی از یک لیست حمایت می کنند و به ندرت اتفاق می افتد که یک نفر بتواند به صورت فردی رای بیاورد. در شهرهای بزرگ تجربه نشان می دهد بعد از تهران، در اصفهان، مشهد و شیراز کسانی که منفرد شرکت می کنند کمتر رای می آورند. در صورتی که در حوزه های تک نماینده، اکثر افرادی که وارد می‌شوند با علائق طائفه ای یا هزینه بسیار، درصدی از آراء را به خودشان اختصاص می‌دهند.

 

2929

کد N621770

وبگردی