آفتاب

غیاب سران ۳ کشور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس

غیاب سران ۳ کشور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس

تسنیم نوشت:


سی و پنجمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در غیاب سران 3 کشور عربستان، امارات و عمان در دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود.

این در حالی است که «غیبت سران 3 کشور» ، «ادامه اختلاف‌ها با قطر» و «تروریسمی که از کنترل خارج شده است» از جمله مشکلاتی است که سی و پنجمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، در دوحه پایتخت قطر را با چالش‌های سختی روبرو کرده است.

یکی از چالش‌هایی که این کشورها با آن روبرو هستند مسئله تروریسمی است. کارشناسان معتقدند، کشورهای عربی اکنون گرفتار تروریسمی شده‌اند که خود بذر آن را در برخی از کشورهای منطقه کاشته بودند.

القدس العربی در ادامه مطلب خود سوالی را مطرح می‌کند: آیا تکیه صرف بر آمریکا و ائتلاف با این کشور و با متحدان واشنگتن در سایه حضور ضعیف و مردد آمریکا، کاری درست است؟

به گزارش این روزنامه، عربستان و امارات به این نتیجه رسیده‌اند که تکیه صرف بر آمریکا قادر به تامین خواسته‌های آنها نیست و به همین دلیل قصد دارند مسئله پیوستن مصر به شورای همکاری به عنوان یک شریک راهبردی جدید را در این نشست مطرح کنند.

 در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در دوحه، پادشاه عربستان (به علت بیماری) حضور ندارد و سلمان بن عبد العزیز ولیعهد به جانشینی وی در این نشست حضور می‌یابد و همچنین سلطان قابوس که برای درمان در آلمان به سر می‌برد در این نشست غایب است و خلیفه بن زاید رئیس امارات نیز به دلیل بیماری در این نشست حضور نخواهد داشت.

از دیگر چالش‌هایی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با آن روبرو هستند این است که بحث تشکیل ارتشی صد هزار نفری که عربستان آن را در سر می پروراند با مشکلات زیادی مواجه است و از جمله آن این است که کشورهای عربی چگونه می‌خواهند این تعداد کارمندان را تامین کنند؟

تحلیلگران منطقه‌ای بر این باورند، از دیگر چالش‌هایی که این کشورها با آن روبرو هستند مسئله اختلاف‌هایی است که بین عربستان، امارات و بحرین از یک سو و قطر از سوی دیگر وجود دارد ، که اگرچه در سطح رسمی این اختلاف‌ها به پایان رسیده و تمیم بن حمد امیر قطر به خواست پادشاه عربستان برای بهبود روابط با مصر لبیک گفته است ولی در عمل شاهد هستیم که شبکه الجزیره به عنوان قویترین تریبون قطر همچنان موضع خود علیه مصر را تغییر نداده و این شبکه خبری اعتراض‌های مردم مصر علیه دولت این کشور را به صورت گسترده پوشش می‌دهد.

عبداللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در مصاحبه با روزنامه عکاظ عربستان در مورد دستور کار نشست سران این شورا، بدونه اشاره به مسئله فلسطین، گفت: بررسی چالش‌های فراوانی که حوادث منطقه‌ای آن را ایجاد کرده است در دستور کار نشست قرار دارد که شامل پرونده سوریه، یمن و تروریسم خواهد بود.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران، گفت: امیدواریم که مذاکرات جاری بین ایران و 1+5 در رسیدن به راه حلی جامع نقش داشته باشد.

52261

کد N621696

وبگردی