آفتاب
کاظم جلالی در دیدار نماینده مجلس انگلیس:

ادبیاتی که به حیثیت ملی ما خدشه وارد کند، پذیرفته نیست

ادبیاتی که به حیثیت ملی ما خدشه وارد کند، پذیرفته نیست

سیاستمداران و دولتمردان جهانی نباید تحت تاثیر موج‌های رسانه‌ای جهان قرار بگیرند چراکه بسیاری از این رسانه‌ها به خاطر منافع خاص حامیان خود تلاش در مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی ایران دارند و بسیاری از مواضع غلط مقامات جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ناشی از اطلاعات نادرست همین رسانه‌هاست.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس داعش را فرزند نامشروع طالبان و القاعده دانست و گفت: غربی‌ها برای مبارزه واقعی با داعش باید درخصوص روابط خود با مراکز یا خاستگاه‌های ایدئولوژیک آنها، تجدیدنظر کنند.

به گزارش ایلنا و به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس، ریچارد بیکن نماینده مجلس انگلیس و رییس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران، با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با کاظم جلالی رییس این مرکز دیدار و گفتگو کرد.

کاظم جلالی در این نشست با اشاره به اقدامات جنایتکارانه گروه‌های تندرو در منطقه گفت: عدم وجود اطلاعات صحیح و کامل از منطقه در غرب، عجیب و مورد سوال است.

وی با بیان اینکه داعش سابقه 30 ساله شکل گیری دارد، افزود: داعش فرزند نامشروع طالبان و القاعده است که خود این گروه‌ها نیز فرزند نامشروع ائتلاف برخی کشورهای غربی و عربی در منطقه هستند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس تصریح کرد: امروز بر همگان واضح است که طالبان و القاعده را چه کسانی شکل داده‌اند و در ادامه از آن حمایت کرده‌اند.

وی ادامه داد: ریشه حوادث کنونی در روزی است که دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان توسط طالبان قتل عام شدند و در حالی‌که ما در همان زمان نسبت به خطرات افراطی‌گری هشدار می‌دادیم خیلی‌ها آن روزها از این اقدامات خوشحال بودند.

جلالی، تاکید کرد: مبارزه کنونی غرب تحت عنوان ائتلاف صوری مبارزه با داعش تنها مبارزه با بدنه ظاهری گروه‌های تروریستی بوده و این در حالی است که غربی‌ها همکاری و رفاقت دیرینه و پیوسته‌ای با خاستگاه ایدئولوژیک داعش دارند.

وی افزود: غربی‌ها به خوبی می‌دانند که خاستگاه ایدئولوژیک داعش کجاست و برای مبارزه واقعی با داعش باید درخصوص روابط خود با این مراکز یا خاستگاه‌ها تجدیدنظر کنند.

دکتر جلالی با آرزوی موفقیت برای ریچارد بیکن به عنوان رییس جدید گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در انجام وظایف محوله، گفت: امیدوارم هر دو پارلمان ایران و انگلیس بتوانند نقش خود را تعادل بخشی به روابط دوکشور به خوبی ایفا کنند.

وی افزود: برخی مواضع مقامات انگلیسی دیوار بی‌اعتمادی ایرانیان به انگلیس را بلندتر می‌کند؛ به طور نمونه پس از 3 دهه رییس جمهور ایران و نخست وزیر انگلیس در نیویورک ملاقات کردند که این فرصت خوبی برای بهبود روابط دو کشور بود اما بخشی از اظهارات کامرون پس از این دیدار این فرصت را نیز خدشه‌دار کرد.

جلالی تاکید کرد: سفر اخیر جک استراو به تهران سفر خوبی بود و شاهد مواضعی عقلایی و متعادل از جانب وی بودیم و امیدواریم این صدای متعادل و عقلایی در پارلمان انگلیس نیز تقویت شود.

وی ادامه داد: ما ملتی بزرگ و با تمدنی کهن و دارای سابقه طولانی از منطق و رفتار صحیح در عرصه بین‌المللی هستیم از همین‌رو با ملت ایران باید با زبانی منطقی، معقول و اخلاقی صحبت شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: زبان تهدید و تحریم و ادبیاتی که به حیثیت ملی ما خدشه وارد کند به هیچ وجه پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: سیاستمداران و دولتمردان جهانی نباید تحت تاثیر موج‌های رسانه‌ای جهان قرار بگیرند چراکه بسیاری از این رسانه‌ها به خاطر منافع خاص حامیان خود تلاش در مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی ایران دارند و بسیاری از مواضع غلط مقامات جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ناشی از اطلاعات نادرست همین رسانه‌هاست.

جلالی تاکید کرد: موج‌های رسانه‌ای که پدیده ایران هراسی را تقویت می‌کنند توسط صهیونیست‌ها و برخی کشورهای خودکامه منطقه، پشتیبانی می‌شوند و این مسئله نقش مهمی در درک اشتباه غرب از مسائل ایران دارد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران، افزود: در مسئله هسته‌ای ایران کاملا در چارچوب قوانین بین‌المللی و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حرکت کرده و ما تنها به دنبال حقوق قانونی خود هستیم.

ریچارد بیکن در این نشست با اشاره به علاقمندی شدید خود به کشور و مردم ایران، گفت: باوجود گذشت سال‌ها از انقلاب ایران، هنوز درک صحیحی از این تحول عظیم در غرب حاصل نشده است.

وی در ادامه با اشاره به رای منفی خود در سال 2003 برای حمله به عراق و همچنین رای منفی برای لایحه حمله به سوریه در پارلمان انگلیس، گفت: همه آنچه در 10 سال اخیر در منطقه روی داد نشان داد که این مخالفت‌ها صحیح بوده است.

نماینده مجلس انگلیس، تصریح کرد: کارشناسان بسیاری معتقدند برخی اقدامات دولت انگلیس در مدت اخیر علیه ایران صحیح نبوده است و ما می‌بایست به مسئله حیثیت ملی ایرانیان در روابط دوجانبه دقت نظر داشته باشیم.

وی افزود: من در مراوداتم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دریافتم که ایران همواره برای همکاری با آژانس تلاش کرده و این در حالیست که برخی کشورها نه تنها عضو ان‌پی‌تی نیستند بلکه فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نیز دارند.

رییس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران، تاکید کرد: من بر این باورم که غرب باید از یک‌سو به آرمان‌ها ملت ایران در زمینه دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای احترام بگذارد و از دیگر سو، ایران نیز به اقدامات اعتمادساز خود ادامه دهد.

ریچارد بیکن یادآور شد: واضح و مبرهن است که بدون همکاری سازنده ایران امکان موفقیت در عراق، افغانستان و سوریه وجود ندارد.

رییس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در ادامه با تمجید از امنیت در ایران، گفت: سفر با امنیت کامل به تهران و ایران، مسئله‌ای است که در منطقه خاورمیانه نایاب است و ایران می‌تواند نقش مهمی را در ثبات منطقه ایفا کند و تنها لازم است که غربی‌ها نقش ایران را در مسائل منطقه جدی‌تر ببینند.

کد N621247

وبگردی