آفتاب
در آستانه انتشار گزارش؛

بوش از «گزارش شکنجه» سیا انتقاد کرد

بوش از «گزارش شکنجه» سیا انتقاد کرد

انتشار قریب‌الوقوع گزارش کمیته اطلاعاتی سنا موسوم به «گزارش شکنجه»، جزئیات روش‌های شکنجه پیشرفته سیا را فاش می‌کند؛ شکنجه‌ای که به گفته بوش از سوی «میهن پرستان» آمریکایی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جورج بوش رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان پیش از انتشار گزارش سنا از اقدامات آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دفاع کرد. پس از سه سال کار و ماه‌ها بحث و رایزنی در واشنگتن، کمیته اطلاعاتی سنا قرار است طی روزهای آتی چکیده این گزارش 40 میلیون دلاری را منتشر کند.

حال جورج بوش که شکنجه‌های پس از 11 سپتامبر را مجاز اعلام کرده بود، در دفاع از سیا برخاسته است.

بوش گفت: ما بسیار خوشبختیم که زنان و مردان شجاعی را در سیا داریم که خدمت کنند. اینها میهن‌پرست هستند و اگر مطالبی در گزارش بیاید که از اهمیت مشارکت آنها بکاهد، این گزارش کاملا غلط است.

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که سال‌ها زمان صرف جمع‌آوری گزارش سنا درباره روش‌های خشن سیا برای بازجویی شده است و این اقدامات در دوران جورج بوش و پس از حملات 11 سپتامبر 2001 و با هدف جمع‌آوری اطلاعات از «مظنونان تروریست» استفاده شده است.

سناتور دایان فاینستاین، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا می‌گوید: این گزارش جزئیات تکان‌دهنده‌ای را درباره برنامه بازداشت و بازجویی سیا فاش می‌کند و سوالات اساسی درباره عملیات‌ اطلاعاتی و چشم‌انداز آن به وجود می‌آورد. این گزارش نشان می‌دهد که سیا ارزش‌های اجتماعی و قانون اساسی را که ما به آنها مفتخریم، زیر پا گذاشته و از روش‌هایی مانند غرق مصنوعی و بی‌خوابی اجباری استفاده کرده است.

با این حال یکی از مشاوران سابق کاخ سفید در گفت‌وگو با نیویورک تایمز تاکید کرد: افرادی که در دولت بوش حضور داشتند، از عملکرد سیا و سیاست‌های آن در گذشته دفاع می‌کنند.

انتهای پیام

کد N621199

وبگردی