آفتاب
/کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری/

معاون رییس امور اجرایی افغانستان: اگر اسلام را درست نشناسیم داعش و طالبان تربیت می‌شوند

معاون رییس امور اجرایی افغانستان: اگر اسلام را درست نشناسیم داعش و طالبان تربیت می‌شوند

معاون رییس امور اجرایی افغانستان گفت: برخی اسلام را مساوی تروریسم می‌دانند که این خود عامل سوء تفاهم و تنش در جهان می‌شود. باید پدیده تروریسم را از اسلام جدا کنیم چرا که اسلام دین محبت و عقلانیت و همزیستی است در واقع لازم است تا تنوع فکری، فرهنگی و هویت‌های دینی را با منطق و عقلانیت به رسمیت بشناسیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد محقق در اولین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گری با مرور وقایع تروریستی در نروژ، اروپا و آفریقا، با مورد توجه قرار دادن وجود خشونت و افراط‌گرایی در افغانستان، اظهار کرد که نزدیک 40 سال است کشورش قربانی خشونت قرار گرفته است.

معاون رییس امور اجرایی افغانستان افزود: ما قربانی خشونتیم و در این مسیر نزدیک به دو میلیون شهید داده‌ایم. با این وجود برای مقابله با تروریسم احساس ضرورت می‌کنیم و معتقدیم که در این مسیر همه باید دست به دست هم دهند.

او اظهار کرد: تروریسم یک آفت و یک ابولای فراگیر برای نابودی بشر است و بنابراین این موضوع ایجاب می‌کند که قدم‌های موثری برای از بین بردن آن برداشته شود.

معاون رییس امور اجرایی افغانستان وجود تفکر انحصارطلبانه و نفی تنوع فکری و فرهنگی را اصلی‌ترین دلیل وجود خشونت عنوان و اظهار کرد: برخی اسلام را مساوی تروریسم می‌دانند که این خود عامل سوء تفاهم و تنش در جهان می‌شود. باید پدیده تروریسم را از اسلام جدا کنیم چرا که اسلام دین محبت و عقلانیت و همزیستی است در واقع لازم است تا تنوع فکری، فرهنگی و هویت‌های دینی را با منطق و عقلانیت به رسمیت بشناسیم.

محقق با بیان این که جهل عامل دیگر وجود خشونت به حساب می‌رود، گفت: نوبت بیداری و آگاهی آسیای میانه فرا رسیده و در این مسیر آن‌هایی که امکانات بیش‌تر دارند باید به کشورهای فقیرتر کمک کنند.

معاون رییس امور اجرایی افغانستان هم‌چنین تقسیم انسان‌ها به درجه اول، دوم و سوم را عامل دیگری برای بروز خشونت عنوان کرد و در ادامه راه‌های مقابله با خشونت را مورد توجه قرار داد.

وی با بیان این که اصلاح سیستم آموزشی به‌خصوص آموزش‌های حوزوی و دینی مهم است، گفت: بسیاری از خشونت‌ها از مراکز آموزش‌های دینی برخواسته است و تروریسم از آن‌جا صادر می‌شود بنابراین علمای جهان اسلام باید تدابیری به کار بگیرند و متون اصلی دین اسلام آموزش داده شود چرا که اگر ما اسلام را درست نشناسیم داعش و طالبان تربیت می‌شوند.

معاون رییس امور اجرایی افغانستان افزود: تحریم خبری، اطلاعاتی و لجستیکی خشونت‌طلبان نیز از جمله راه‌های مقابله با خشونت قلمداد می‌شود. هم‌چنین اتخاذ سیاست واحد از سوی همه کشورهای جهان در مقابله با خشونت و ایجاد اتحاد برای تحریم تسلیحاتی در این مسیر مثمرثمر خواهد بود.

انتهای پیام

کد N621099

وبگردی