آفتاب

تشکیل شبکه پژوهشی روانشناسی مثبت‌گرا در جهاددانشگاهی البرز

تشکیل شبکه پژوهشی روانشناسی مثبت‌گرا در جهاددانشگاهی البرز

مدیرِ گروه پژوهشی علوم شناختی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از تشکیل شبکه پژوهشی روانشناسی مثبت‌گرا در این گروه پژوهشی خبر داد.

اعظم نوفرستی در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه البرز، با اعلام این خبر اظهار کرد: گروه علوم شناختی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از سال 1379 فعالیت‌های پژوهشی خود را در زمینه بررسی اختلال‌های یادگیری در میان گروه‌های مختلف سنی و موضوعِ شناخت آغاز کرده است.

وی افزود: این گروه پژوهشی تدوین 10 طرح پژوهشی کارفرمایی ملی و منطقه‌ای، 15 مقاله علمی- پژوهشی، برگزاری دو کنگره نوروپسیکولوژی و چندین کارگاه تخصصی و تألیف و ترجمه چندین عنوان کتاب از جمله چاپ اول و دوم کتاب «راز شادکامی» و «شیوه برقراری ارتباط مؤثر» را در کارنامه خود دارند.

نوفرستی خاطرنشان کرد: دومین رویکرد برنامه‌های این گروه بر محور زمینه‌های مثبت روانشناختی و در حیطه مثبت‌اندیشی قرار دارد.

وی از تدوین طرح‌های پژوهشی روانشناسی مثبت‌گرا در این گروه خبر داد و گفت: رویکرد اصلی روانشناسی قرن بیستم توجه به هیجانات منفی و نقطه ضعف افراد بوده است، اما از سال 1998 با گسترش موج روانشناسی مثبت در دنیا، رویکرد جدیدی در روانشناسی رشد کرده است که بر شناسایی توانمندی‌های افراد متمرکز می‌شود که افراد را به سمت بهزیستی سوق می‌دهد.

نوفرستی با بیان این‌که روانشناسی قرن بیستم دیگر جوابگوی نیازهای جامعه بشری نیست، گفت: روانشناسی مثبت‌نگر با تاکید بر توانایی‌های افراد برای مقابله با مشکلات روانی و ارتقای احساس ذهنی شادکامی و امید، گامی در جهت تأمین بهداشت روانی افراد جامعه در عصر حاضر است.

مدیرِگروه پژوهشی علوم شناختی و روانشناسی مثبت‌گرای جهاد دانشگاهی البرز تصریح کرد: در این گروه پژوهشی، اغلبِ طرح‌های تدوین شده در زمینه روانشناسی شناختی بود که با توجه به یافته‌های به دست آمده از انجام این طرح‌ها و با توجه به مقتضیات زمان، نیازهای جامعه و استفاده از فناوری‌های جدید، روانشناسی شادکامی به عنوان زمینه فعالیت گروه پژوهشی روانشناسی مثبت در نظر گرفته شد.

نوفرستی یادآور شد: با توجه به تأثیرات مثبت شادکامی بر موفقیت، روابط اجتماعی و در نهایت افزایش رضایت از زندگی، امروزه افزایش شادکامی به عنوان یک هدف فردی و اجتماعی مهم در تمام فرهنگ‌ها مورد توجه قرار گرفته است و هدف بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات، افزایش شادکامی در افراد و گروه‌های تحت نظارت آن‌هاست.

وی ادامه داد: برای برنامه‌ریزی در راستای افزایش شادکامی، نیاز به شناخت مفهوم شادکامی، میزان شادکامی و عوامل مؤثر بر شادکامی است تا با شناسایی این عوامل، مسئولین بتوانند برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ارتقای سطح شادکامی افراد در کشور داشته و آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه دهند.

نوفرستی با بیان اهداف گروه پژوهشی روانشناسی مثبت‌گرا افزود: ارتقای سطح بهداشت روانی جامعه، شناخت مفهوم شادکامی و عوامل مؤثر بر آن با توجه به بافت فرهنگی و مذهبی ایران، تهیه ابزارهای مناسب برای سنجش شادکامی در ایران، بومی‌سازی روانشناسی شادکامی در ایران بر اساس معیارهای فرهنگی و مذهبی و تهیه بسته‌های آموزشی برای افزایش شادکامی برای گروه‌های خاص مثل سالمندان، جانبازان، بیماران، کارمندان و کودکان، از جمله اهداف این گروه پژوهشی است.

این پژوهشگر در پایان گفت: اجرای طرح‌های پژوهشی، ارائه خدمات تخصصی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حیطه روانشناسی مثبت‌گرا از دیگر فعالیت‌های این گروه پژوهشی است.

انتهای پیام

کد N621065

وبگردی